Zwiększenie liczby uczniów w oddziale integracyjnym – stanowisko MEN

Dodano: 9 maja 2024
  Zwiększenie liczby uczniów w oddziale integracyjnym – stanowisko MEN

Do MEN wpłynęła interpelacja poselska w sprawie liczebności klas integracyjnych w szkołach. Obecnie obowiązujące przepisy stanowią, że oddział integracyjny może liczyć nie więcej niż 20 uczniów, w tym nie więcej niż 5 z niepełnosprawnością. Taki limit sprawia, że w klasie, w której uczeń z orzeczeniem zmuszony będzie powtarzać rok, może zabraknąć dla niego miejsca. Czy istnieje szansa na zmianę przepisów w taki sposób, aby w razie konieczności powtarzania klasy, dyrektor mógł przekroczyć limit? Poznaj stanowisko MEN.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej rozważy zmianę przepisów dotyczących liczby uczniów w oddziałach integracyjnych?
  • Jakie są obecne przepisy dotyczące maksymalnej liczby uczniów w klasach integracyjnych?
  • Dlaczego liczba uczniów w oddziale integracyjnym jest ograniczona do 20 i jakie znaczenie ma proporcja uczniów z niepełnosprawnością?
  • W jakich sytuacjach dyrektor szkoły może zwiększyć liczbę uczniów lub dzieci z niepełnosprawnością w oddziale?
  • Jakie kroki podejmuje MEN w odpowiedzi na zgłaszane postulaty dotyczące zmiany przepisów oświatowych?

Ograniczenie liczby uczniów w oddziale integracyjnym jest celowe

W interpelacji dotyczącej liczebności oddziału integracyjnego zapytano, czy istnieje możliwość zmiany przepisów w taki sposób, aby dawały dyrektorom szkół, w przypadkach szczególnych, możliwość zwiększenia liczebności oddziału integracyjnego ponad określony limit 20 uczniów.

W odpowiedzi MEN zwraca uwagę, że założeniem tworzenia klas integracyjnych jest stworzenie warunków, w których w sposób swobodny i naturalny może następować proces integracji uczniów z niepełnosprawnością z pozostałymi uczniami danego oddziału. Ważnym elementem tych warunków jest ograniczenie liczby dzieci lub uczniów w oddziale oraz proporcja uczniów niepełnosprawnych do pozostałych uczniów. 

Dyrektor może zwiększyć liczbę uczniów z niepełnosprawnością w oddziale

Obecne przepisy umożliwiają zwiększenie liczby uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność w trakcie roku, jeżeli uczeń uczęszczający do oddziału szkoły integracyjnej albo oddziału integracyjnego w szkole ogólnodostępnej uzyska orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność w trakcie roku szkolnego.

Dyrektor szkoły może zwiększyć liczbę uczniów niepełnosprawnych w danym oddziale, powyżej liczby 5, nie więcej jednak niż o 2, za zgodą organu prowadzącego oraz po zasięgnięciu opinii rodziców dzieci lub uczniów uczęszczających do tego oddziału.

MEN uwzględni sugestię dotyczącą zmiany przepisów

W odpowiedzi wskazano, ze propozycja umożliwienia zwiększenia łącznej liczby uczniów w oddziale szkoły integracyjnej i oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powyżej 20 w przypadku, gdy uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność nie uzyska promocji do klasy programowo wyższej, zostanie uwzględniona podczas przygotowania propozycji szerszych zmian prawa oświatowego. Podkreślono również, że do Ministerstwa Edukacji Narodowej zgłaszane są bowiem liczne postulaty w tym zakresie. Postulaty te są szczegółowo analizowane i konsultowane z pracownikami jednostek systemu oświaty.

Przeczytaj również:

Opracowanie: Marta Wysocka 

Tematyka

Sprawdź inne serwisy