Do MEN wpłynęła interpelacja poselska w sprawie liczebności klas integracyjnych w szkołach. Obecnie obowiązujące przepisy stanowią, że oddział integracyjny może liczyć nie więcej niż 20 uczniów, w tym nie więcej niż 5 z niepełnosprawnością. Taki limit sprawia, że w klasie, w której uczeń z orzeczeniem zmuszony będzie powtarzać rok, może zabraknąć dla niego miejsca. Czy istnieje szansa na zmianę przepisów w taki sposób, aby w razie konieczności powtarzania klasy, dyrektor mógł przekroczyć limit? Poznaj stanowisko MEN.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
W interpelacji dotyczącej liczebności oddziału integracyjnego zapytano, czy istnieje możliwość zmiany przepisów w taki sposób, aby dawały dyrektorom szkół, w przypadkach szczególnych, możliwość zwiększenia liczebności oddziału integracyjnego ponad określony limit 20 uczniów.
W odpowiedzi MEN zwraca uwagę, że założeniem tworzenia klas integracyjnych jest stworzenie warunków, w których w sposób swobodny i naturalny może następować proces integracji uczniów z niepełnosprawnością z pozostałymi uczniami danego oddziału. Ważnym elementem tych warunków jest ograniczenie liczby dzieci lub uczniów w oddziale oraz proporcja uczniów niepełnosprawnych do pozostałych uczniów.
Obecne przepisy umożliwiają zwiększenie liczby uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność w trakcie roku, jeżeli uczeń uczęszczający do oddziału szkoły integracyjnej albo oddziału integracyjnego w szkole ogólnodostępnej uzyska orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność w trakcie roku szkolnego.
Dyrektor szkoły może zwiększyć liczbę uczniów niepełnosprawnych w danym oddziale, powyżej liczby 5, nie więcej jednak niż o 2, za zgodą organu prowadzącego oraz po zasięgnięciu opinii rodziców dzieci lub uczniów uczęszczających do tego oddziału.
W odpowiedzi wskazano, ze propozycja umożliwienia zwiększenia łącznej liczby uczniów w oddziale szkoły integracyjnej i oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powyżej 20 w przypadku, gdy uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność nie uzyska promocji do klasy programowo wyższej, zostanie uwzględniona podczas przygotowania propozycji szerszych zmian prawa oświatowego. Podkreślono również, że do Ministerstwa Edukacji Narodowej zgłaszane są bowiem liczne postulaty w tym zakresie. Postulaty te są szczegółowo analizowane i konsultowane z pracownikami jednostek systemu oświaty.