Na stronie internetowej Instytutu Badań Edukacyjnych opublikowano darmowy poradnik dla rodziców Wspomaganie rozwoju poznawczego dzieci z dysfunkcją wzroku. Publikacja zawiera syntetyczne zestawienie informacji o prawidłowościach, ktore rządzą procesami poznawczymi przy wyłączonym lub niepełnym działaniu wzroku. Sprawdź szczegóły.
Dziecko z dysfunkcją wzroku może dysponować dużym potencjałem intelektualnym, którego pełne rozwinięcie jest utrudnione ze względu na zubożenie spostrzeżeń o elementy wzrokowe. Nie oznacza to jednak, że nie jest to możliwe. Do osiągnięcia pełni swojego potencjału, dziecko potrzebuje stymulacji z zewnątrz, dlatego niezwykle ważna w procesie rozwoju jest rola środowiska domowego oraz szkolnego.
Poradnik Wspomaganie rozwoju poznawczego dzieci z dysfunkcją wzroku zawiera wskazówki dla rodziców i nauczycieli ukierunkowujące ich na postępowanie uwzględniające potrzeby dziecka z dysfunkcją wzroku. Właściwe postępowanie w takich przypadkach nie tylko wspomaga, ale czasem w ogóle umożliwia uczenie się. Dzieci, których opiekunowie skorzystają z wiedzy zawartej w publikacji, przy odpowiednim wsparciu mają szansę wykorzystywać pełnię swoich możliwości.
Autorką publikacji jest dr Beata Papuda-Dolińska, doktor pedagogiki, tyflopedagog i pedagog wczesnoszkolny. Specjalizuje się w edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzroku oraz w zagadnieniach związanych z edukacją włączającą. Autorka wielu publikacji na temat sytuacji szkolnej oraz diagnozy funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Pracowała nad adaptacjami testów i materiałów postdiagnostycznych do potrzeb osób z dysfunkcjami wzroku w projektach ministerialnych, ekspertka w projekcie POWER, którego efektem było opracowanie narzędzi diagnostycznych KAPP (Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych).