Wspomaganie rozwoju poznawczego dzieci z dysfunkcją wzroku. Darmowy poradnik dla rodziców i nauczycieli

Dodano: 5 lutego 2024
  Wspomaganie rozwoju poznawczego dzieci z dysfunkcją wzroku. Darmowy poradnik dla rodziców i nauczycieli

Na stronie internetowej Instytutu Badań Edukacyjnych opublikowano darmowy poradnik dla rodziców Wspomaganie rozwoju poznawczego dzieci z dysfunkcją wzroku. Publikacja zawiera syntetyczne zestawienie informacji o prawidłowościach, ktore rządzą procesami poznawczymi przy wyłączonym lub niepełnym działaniu wzroku. Sprawdź szczegóły.

Wspomaganie rozwoju poznawczego dzieci z dysfunkcją wzroku. Poradnik dla rodziców i nauczycieli” dostępna on-line

Dziecko z dysfunkcją wzroku może dysponować dużym potencjałem intelektualnym, którego pełne rozwinięcie jest utrudnione ze względu na zubożenie spostrzeżeń o elementy wzrokowe. Nie oznacza to jednak, że nie jest to możliwe. Do osiągnięcia pełni swojego potencjału, dziecko potrzebuje stymulacji z zewnątrz, dlatego niezwykle ważna w procesie rozwoju jest rola środowiska domowego oraz szkolnego.

Nauczyciele i rodzice pracujący z dziećmi z dysfunkcją wzroku mogą bezpłatnie pobrać poradnik ze strony IBE: Wspomaganie rozwoju poznawczego dzieci z dysfunkcją wzroku. Poradnik dla rodziców i nauczycieli

Poradnik Wspomaganie rozwoju poznawczego dzieci z dysfunkcją wzroku zawiera wskazówki dla rodziców i nauczycieli ukierunkowujące ich na postępowanie uwzględniające potrzeby dziecka z dysfunkcją wzroku. Właściwe postępowanie w takich przypadkach nie tylko wspomaga, ale czasem w ogóle umożliwia uczenie się. Dzieci, których opiekunowie skorzystają z wiedzy zawartej w publikacji, przy odpowiednim wsparciu mają szansę wykorzystywać pełnię swoich możliwości.

Przeczytaj również:

Autorką publikacji jest dr Beata Papuda-Dolińska, doktor pedagogiki, tyflopedagog i pedagog wczesnoszkolny. Specjalizuje się w edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzroku oraz w zagadnieniach związanych z edukacją włączającą. Autorka wielu publikacji na temat sytuacji szkolnej oraz diagnozy funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Pracowała nad adaptacjami testów i materiałów postdiagnostycznych do potrzeb osób z dysfunkcjami wzroku w projektach ministerialnych, ekspertka w projekcie POWER, którego efektem było opracowanie narzędzi diagnostycznych KAPP (Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych).

Publikacja powstała podczas realizacji projektu „Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży”, efektem jest narzędzie diagnostyczne o nazwie Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy