Warsztaty Teatru 21 dla nauczycieli i animatorów

Dodano: 3 października 2017
warsztaty 1

Zaproszenie na październikowe warsztaty organizowane w Teatrze Studio w Warszawie. O!SWÓJ to seria działań edukacyjnych Teatru 21. Jej celem jest wprowadzanie tematu różnorodności do szkół i przedszkoli. O!SWÓJ to spotkanie – nauczycieli, uczniów, osób z niepełnosprawnością.

7 PAŹDZIERNIKA 10.00 - 16.00  Rafał UrbackiHoryzont zdarzeń - przestrzeń wspólna, którą trzeba się podzielić.

Jak to zrobić, żeby sobie nie przeszkadzać i dzielić się miejscem, gdzie się jest? Jakie myśli, emocje, stany ciała temu towarzyszą? Czy da się poczuć szczęście w tej sytuacji? Jakich wymiarów należy szukać, by znaleźć dla siebie przestrzeń swobody i wolności? Będziemy pracować głownie w oparciu o metody związane z pracą z tożsamością ciała, ciałem w przestrzeni, stosunkiem ciała do ciała (osoby do osoby). Jako podstawę spotkania potraktujmy podstawy choreografii współczesnej i improwizację ruchową. Podczas warsztatu postaramy się wypracować bezpieczną przestrzeń wymiany doświadczeń i dialogu o naszej różnorodności, która rodzi wzajemną ciekawość i równość.

Rafał Urbacki, reżyser, choreograf krytyczny, antropolog, wykładowca, autor ruchu w kilkudziesięciu spektaklach teatralnych i realizator ok 50 projektów ze społecznościami. Pracuje głównie blokami tematycznymi tworząc szereg projektów o danym zagadnieniu jak na przykład alternatywna motoryka i sensoryka, archeologia ciała pracowniczego, dziedzictwo postindustrialne i jego rewitalizacja. Przez 11 lat  poruszał się wyłącznie z pomocą wózka inwalidzkiego. Dzięki opracowaniu autorskiej metody ruchu obecnie chodzi bez jego użycia. Dotychczas współpracował w roli reżysera lub choreografa m.in. z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, Teatrem Polskim we Wrocławiu, Muzeum Śląskim w Katowicach, Starym Browarem w Poznaniu, Instytutem Teatralnym im. Z.Raszewskiego w Warszawie.

8 PAŹDZIERNIKA  10.00 -16.00  Justyna Sobczyk i Agata ManturzewskaTeatr 21! Aktor!! Jak rozbroić lęk!!!

Celem warsztatu jest przyjrzenie się lękowi przed spotkaniem z osobami z niepełnosprawnością. Chcemy stworzyć bezpieczną przestrzeń dla nazwania swoich lęków. Czego się boimy w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością, czego boją się nasi uczniowie, jak wspólnie ten lęk oswoić i rozbroić. Jak zadbać o komfort uczniów i swój .Obszar wokół Teatru 21 jest szeroki. Jak wspólnie budować przestrzeń wzajemnego szacunku- powołajmy miejsce dla  wspólnego działania artystów i nauczycieli. Czas start!

Agata Manturzewska - Od 15 lat pracuje jako nauczycielka w Zespole Społecznych Szkół Specjalnych „Dać Szansę” STO w Warszawie. Jako terapeutka, uczestniczy w projektach dla dorosłych osób z autyzmem fundacji Synapsis. Współpracuje z Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Z zespołem Teatru 21 związana serdeczną przyjaźnią. W kontaktach z grupami dorosłych, młodzieży i dzieci wielokrotnie wykorzystywała spektakle Teatru 21 jako bezpieczną platformę spotkania z „ innym”.

Justyna Sobczyk- reżyserka, pedagożka teatru, twórczyni Teatru 21, związana od 12 lat z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, w ramach którego kieruje studiami podyplomowymi pedagogika teatru, powstałymi we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Spektakle zrealizowane poza Teatrem 21: Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana ( Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego), Ciało Pedagogiczne ( Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego), Ojczyzna ( Teatr Polski w Poznaniu), Szewcy ( Narodowy Stary Teatr w Krakowie).

21 PAŹDZIERNIKA 10.00- 16.00 Justyna WielgusRuchliwość jako metafora myślenia,

czyli  o magii żyjącej w działaniach aktorów, w tym aktorów z niepełnosprawnością, amatorów, tancerzy bądź w ulotnej chwili tańca dziecka. Zapraszam do udziału w praktycznym przypatrywaniu się ciału jako zdolnemu do sztuki.

Podążając za myślą Alaina Badiou, iż "ciało jest zdolne do sztuki i jest zarazem dokładną miarą tego, w jakim stopniu, w danym momencie, jest ono do niej zdolne" odbędziemy mikro-retrospektywna podróż do archiwum własnych obrazów/ wspomnień naszego ciała w ruchu/ ciało – myślenia. Będziemy rozkodowywać pojęcie ciała tańczącego i ciała teatralnego. Przyjrzyjmy się tzw. ruchowi scenicznemu, różnym metodom jego powoływania i praktykowania. Na przykładzie spektakli Teatru 21 zobaczymy jak może on się zmieniać i rozwijać, a nawet wytwarzać swój język jako nową jakość warsztatu aktora czy języka przedstawiania. Poddamy analizie jak różne sposoby obecności scenicznej wpływają na widza i kształtują jego relację z aktorem. Podstawą naszej pracy będzie improwizacja ruchowa z elementami improwizacji kontaktowej i ruchu autentycznego, wybrane elementy techniki Labana, Bartenieff oraz Erica Franclina.

Justyna Wielgus - autorka ruchu scenicznego, aktorka, pedagożka teatru i ruchu. Pracuje w Teatrze 21. Współpracuje z m.in. Teatrem Studio, Instytutem Teatralnym, Towarzystwem Inicjatyw Twórczych ę, WCIES. Jest autorką ruchu scenicznego do m.in. Indianie w reż. J.Sobczyk (Nowy Teatr/ Teatr 21), Ciało pedagogiczne w reż. J.Sobczyk (Instytut Teatralny), Stan wyjątkowy w reż. D.Ogrodzkiej (Teatr Powszechny/ Polin), Szewcy w reż. J.Sobczyk (Narodowy Stary Teatry).

22 PAŹDZIERNIKA  10.00 - 16.00 Justyna Lipko - Konieczna i Justyna Sobczyk – Zabierz głos

Podczas warsztatów wprowadzimy uczestników w reżysersko-dramaturgiczną metodę pracy, angażującą na równi wszystkich biorących udział w procesie twórczym. Poznamy różne strategie uruchamiania improwizacji dramaturgicznej, prowadzące do kolektywnego budowania treści przedstawienia i wspólnego z aktorami tworzenia scenariusza teatralnego. Zastanowimy się nad zmianą, którą wprowadza budowanie spektaklu jako przestrzeni wspólnej wypowiedzi i nad potencjałem teatru rozumianego jako wielogłos, szczególnie w kontekście polityki partycypacji. 

Justyna Lipko – Konieczna - absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, studiowała na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych UW, doktorantka w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Współtwórczyni programu studiów Pedagogika teatru (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Kultury Polskiej UW), autorka koncepcji merytorycznej projektu „Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana” oraz dramaturgii spektaklu pod tym samym tytułem w reżyserii Justyny Sobczyk (Instytut Teatralny). Członkini projektu „HyPaTia” (Instytut Teatralny, Instytut Badań Literackich PAN), współautorka kilkunastu scenariuszy teatralnych, dramaturżka. Współpracowała m.in. z Teatrem Studio,  Teatrem Dramatycznym, Teatrem Polskim w Bydgoszczy, TR Warszawa, Instytutem Teatralnym, gdzie prowadziła wiele działań z zakresu pedagogiki teatru. Dramaturżka Teatru 21. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru.

28 PAŹDZIERNIKA 10.00- 14.30 warsztat z Agatą Skwarczyńską

AGATA SKWARCZYŃSKA - Absolwentka wydziału filozofii i socjologii na Uniwersytecie Warszawskim i scenografii na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Projektuje scenografię, kostiumy, zajmuje się reżyserią światła i multimediami. Współpracowała m.in. z Teatrem 21, Pawłem Wodzińskim, Bartoszem Frąckowiakiem, Łukaszem Chotkowskim, Wojciechem Farugą, Remigiuszem Brzykiem,  Igą Gańczarczyk, Agnieszką Olsten,  Nilsem Torpusem, Pawłem Szkotakiem, Kubą Kowalskim i Pawłem Łysakiem. Razem z Ewą Machnio były kuratorkami polskiej ekspozycji narodowej na Praskim Quadriennale 2011 – odbywającej się co 4 lata światowej wystawie scenografii. Laureatka Głównej, Złotej Nagrody 4. edycji World Stage Design w Taipei w 2017 roku. 

29 PAŹDZIERNIKA 10.00 - 14.30 Sebastian Świąder i  Justyna SobczykWIELOGŁOS

Warsztat stanowi podsumowanie całości cyklu. Odwołamy się do pamięci, zapamiętanych gestów, sekwencji ruchowych, doświadczeń ciała, a także tekstów i myśli, które pojawiły się podczas pracy podczas kolejnych spotkań. Stworzymy wspólny performatywny utwór, esej na scenę, zastanawiając się nad teatrem i rolą nauczyciela- pedagoga teatru- reżysera w szkole.

Sebastian Świąder - pedagog teatru, animator kultury, performer i muzyk. Absolwent kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz specjalizacji Animacja Kultury. W Stowarzyszeniu Pedagogów Teatru inicjuje i współtworzy wiele projektów pedagogiczno-teatralnych w instytucjach kultury. Projektuje i prowadzi warsztaty teatralne, muzyczne i performatywne. Realizuje spektakle i działania na styku performansu i teatru. Współtworzy kolektyw artystyczny Performeria Warszawy.

Współpracuje m.in. ze Stowarzyszeniem Katedra Kultury, Towarzystwem Inicjatyw Twórczych “ę”, Instytutem Teatralnym, Teatrem Węgajty. Jest członkiem sieci Latających Animatorów Kultury oraz Kolektywu Terenowego – grupy etnoanimacyjnej. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W Teatrze Baj zrealizował spektakle „W kole”, „DOM”.

Justyna Sobczyk- reżyserka, pedagożka teatru, twórczyni Teatru 21, związana od 12 lat z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, w ramach którego kieruje studiami podyplomowymi pedagogika teatru, powstałymi we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Spektakle zrealizowane poza Teatrem 21: Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana ( Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego), Ciało Pedagogiczne ( Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego), Ojczyzna ( Teatr Polski w Poznaniu), Szewcy ( Narodowy Stary Teatr w Krakowie).

Źródło:

Więcej informacji na stronie Teatru 21: http://teatr21.pl/

Tematyka

Sprawdź inne serwisy