Uczniowie z niepełnosprawnościami powinni mieć równy dostęp do wycieczek szkolnych

Dodano: 21 października 2025
Uczniowie z niepełnosprawnościami powinni mieć równy dostęp do wycieczek szkolnych

Rzeczniczka Praw Dziecka zauważa, że dzieci z niepełnosprawnościami ruchowymi mają w pełni równy dostęp do aktywności szkolnych jedynie w teorii. Wciąż pojawiają się bariery w postaci braku odpowiedniego środka transportu czy też wsparcia dodatkowego opiekuna. Rzeczniczka Praw Dziecka zaapelowała do MEN o zagwarantowanie dzieciom z niepełnosprawnościami realnej dostępności do wszelkich wydarzeń organizowanych w szkołach.

RPD apeluje do MEN o równy dostęp do wycieczek szkolnych dla uczniów z niepełnosprawnościami

W piśmie z 18 października 2025 r. Rzeczniczka Praw Dziecka zaapelowała do Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie zapewnienia dzieciom z niepełnosprawnościami dostępności do wydarzeń szkolnych i wycieczek. W piśmie czytamy, że RPD otrzymuje sygnały o ograniczeniach wynikających z braku odpowiedniego środka transportu lub wsparcia dodatkowego opiekuna. Nierzadko udział dzieci z niepełnosprawnościami w wycieczkach uwarunkowany jest udziałem rodzica w tych aktywnościach.

Czy udział rodzica jako opiekuna wycieczki jest konieczny?

Tymczasem z aktualnie obowiązujących przepisów wynika, że:

  • organizatorzy wycieczek muszą uwzględnić indywidualne potrzeby każdego ucznia i dostosować do nich liczbę i kwalifikacje opiekunów;
  • opiekunowie wycieczek powinni posiadać odpowiednie przeszkolenie oraz wiedzę na temat specyficznych potrzeb uczniów. Angażowanie rodziców ucznia nie jest więc konieczne, chyba, że wynika to z wyraźnej prośby dziecka lub opiekuna. Warto też mieć na uwadze, że bliskość rodzica może powodować oddalenie się rówieśników od dziecka a nawet stygmatyzowanie go w grupie;
  • w przypadku półkolonii przewidziano możliwość uczestnictwa w nich dzieci z orzeczeniami. Jednak w sytuacji wymagającej dodatkowego wsparcia, warunkiem jest obecność ich własnego opiekuna.

Rzecznika oficjalnie zwróciła się do MEN z wnioskiem o:

  • podjęcie stosownych działań mających na celu zagwarantowanie dzieciom z niepełnosprawnościami dostępności we wszelkich organizowanych wydarzeniach;
  • zwrócenie uwagi kuratorom oświaty, aby w ramach nadzoru pedagogicznego i kontroli nad szkołami weryfikowali zagadnienie wykluczeń uczniów z niepełnosprawnościami z aktywności szkolnych.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy