Uczeń z dyskalkulią a obowiązkowa matura z matematyki. RPO pyta CKE o wyniki

Dodano: 12 listopada 2024
Uczeń z dyskalkulią a obowiązkowa matura z matematyki. RPO pyta CKE o wyniki

Uczniowie z dyskalkulią skarżą się, że trudności w uczeniu się matematyki powodują, że nie uzyskują oni pozytywnego wyniku na egzaminie maturalnym. Rzecznik Praw Obywatelskich zapytał Centralną Komisję Egzaminacyjną jak osoby z dyskalkulią radzą sobie na maturze z matematyki. Poznaj odpowiedź i wnioski z odpowiedzi CKE.

RPO pyta CKE o zdawalność matury z matematyki przez uczniów z dyskalkulią

Do Biura Rzecznika wpływają skargi na obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki dla uczniów z dyskalkulią. Trudności z matematyką często uniemożliwiają tym osobom uzyskanie pozytywnego wyniku, co zamyka im drogę do studiów wyższych, mimo uzdolnień w innych dziedzinach.

Zgodnie z Komunikatem Dyrektora CKE z 20 sierpnia 2024 r., uczniowie z opinią o dyskalkulii mogą liczyć na dostosowanie warunków egzaminu, ale nie jego formy. Udogodnieniem jest jedynie szczególne ocenianie zadań otwartych na egzaminie podstawowym z matematyki, co zdaniem skarżących jest niewystarczające.

Rzecznik poprosił Dyrektora CKE o dane na temat wyników uczniów z dyskalkulią w podziale na zadania zamknięte i otwarte, poziom zdawalności tej grupy oraz porównanie ich wyników z uczniami bez dyskalkulii w latach 2021-2024.

CKE: mamy wytyczne dotyczące oceniania zadań otwartych w pracach osób z dyskalkulią

Dyrektor CKE przypomina, że obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki wynika z przepisów ustawy o systemie oświaty i obejmuje wszystkich zdających, niezależnie od rodzaju dostosowania.

CKE podkreśla, że dba o dostosowanie arkuszy i warunków egzaminacyjnych dla zdających ze specjalnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. W 2015 roku opracowano ogólne wytyczne oceniania zadań otwartych dla osób z dyskalkulią, które corocznie są podstawą do tworzenia szczegółowych zasad oceny. Od 2016 roku prace z dyskalkulią sprawdza specjalny zespół egzaminatorów (w tym specjalistów z zakresu dyskalkulii).

Wyniki pokazują, że uczniowie z dyskalkulią lepiej radzą sobie z pytaniami zamkniętymi

Analiza wyników egzaminów z lat 2021-2024 wskazuje, że uczniowie z dyskalkulią zdobywają większość punktów na zadaniach zamkniętych, z którymi radzą sobie lepiej niż z zadaniami otwartymi.

Na koniec odpowiedzi CKE zaprezentowano dane statystyczne dotyczące liczby zdających ze zdiagnozowaną dyskalkulią w latach 2021, 2022, 2023 i 2024. Dane odnoszą się do egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym.

Do egzaminu w każdym roku, oprócz roku 2021 (634 osób), przystąpiło ponad 800 absolwentów (w roku 2022 - 801, w 2023 - 855, a w roku 2024 - 956 osób). Wnioski wynikające z danych dotyczących matur z matematyki zdawanych przez osoby ze zdiagnozowaną dyskalkulią w latach 2021, 2022, 2023 i 2024:

  • żaden ze zdających z opinią o dyskalkulii nie otrzymał 0% za egzamin (w odróżnieniu od osób bez opinii o dyskalkulii);

  • zdający z dyskalkulią osiągali maksymalną liczbę punktów za egzamin (poza absolwentami technikum z 2023 r., tam wartość najwyższa wyniosła 91%);

  • parametrami, które różnicują obie grupy zdających, są średnia i mediana (niższe dla osób z dyskalkulią);

  • niższa jest także zdawalność tej grupy osób, ale oscyluje ona wokół 50%, a w roku 2024 zdający z dyskalkulią osiągnęli nawet 66%.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy