Sztuczna inteligencja jest obecnie jednym z najbardziej rozwijających się obszarów w dziedzinie technologii. Jej potencjał dla różnych sektorów gospodarki jest niezaprzeczalny. Z tego też względu do Ministerstwa Edukacji i Nauki skierowano interpelację z pytaniami dotyczącymi wykorzystania AI w samym ministerstwie i w szkołach.
W odpowiedzi na interpelację poselską Minister Edukacji i Nauki poinformował, że sztuczna inteligencja nie jest obecnie wykorzystywana w pracy MEiN, jednak już na etapie szkół podstawowych i ponadpodstawowych wdrażane są inicjatywy związane z AI.
Zapewnienie uczniom podstaw wiedzy i umiejętności wynika m.in. z wprowadzenia w latach 2017 i 2019 nowej podstawy programowej informatyki odpowiednio w szkole podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych.
Założenia i cele podstawy programowej informatyki obejmują:
W ramach swojego planu nauczania AI, Ministerstwo realizuje kilka projektów, które mają na celu wsparcie sprzętowe i programowe dla rozwoju AI w szkołach.
W ramach Krajowego Planu Odbudowy zaplanowano inwestycje, które mają na celu doposażenie 12 tys. szkół podstawowych i 4 tys. szkół ponadpodstawowych w laboratoria AI.
Z kolei program „AI for Youth" jest jednym z takich projektów, mających na celu zwiększenie świadomości cyfrowej, zwłaszcza w zakresie sztucznej inteligencji oraz promowanie kompetencji przyszłości wśród młodzieży. Program ten jest wspierany przez globalny gigant technologiczny Intel, a jego koszt szacowany jest na ok. 11 mln złotych.
Ministerstwo Edukacji i Nauki stworzyło również poradnik dla nauczycieli zatytułowany „Chat GPT w szkole – szanse i zagrożenia”. Jest to odpowiedź na rosnącą popularność narzędzi opartych na AI, takich jak ChatGPT.
Jak poinformował minister Czarnek, w MEiN działa zespół, który analizuje możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji. W najbliższym czasie ma zostać powołana rada do analizy wykorzystania AI w nauce.
Źródło: Odpowiedź na interpelację nr 42264 w sprawie rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce (dopowiadający: minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek)