W dniu 5 października 2024 r. w życie weszła tzw. specustawa powodziowa wprowadzająca rozwiązania odnosząc się do walki ze skutkami powodzi m.in. dla szkół i uczniów. Nowe przepisy dotyczą m.in. przyznawania zasiłku losowego, uproszczenia procedur tworzenia tymczasowych lokalizacji szkół. Uwzględniono również potrzebę ograniczenia liczby uczniów w oddziałach klasowych. Sprawdź szczegóły.
W celu zabezpieczenia potrzeb edukacyjnych dziecka realizującego roczne przygotowanie przedszkolne lub ucznia uczęszczającego do szkoły wszystkich typów, kształcącego się w tej szkole w formie dziennej, poszkodowanych w wyniku wystąpienia powodzi, można przyznać jednorazowo zasiłek losowy na cele edukacyjne.
Zasiłek wynosi 1000 zł i może zostać przyznawany niezależnie od dochodów rodziny lub osoby samotnie gospodarującej. Co do zasady jest to świadczenie bezzwrotne, chyba że organ wypłacający w wyniku przeprowadzonej weryfikacji ustali, że został on wypłacony rodzinie czy osobie, która nie poniosła szkody w wyniku powodzi. W takim przypadku organ wypłacający będzie wydawał decyzję o zwrocie zasiłku losowego.
Decyzję o przyznaniu zasiłku wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta – niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni od dnia wpłynięcia wniosku do organu. Do wniosku wnioskodawca dołącza oświadczenie, że w wyniku powodzi doznał szkody majątkowej wraz z określeniem jej wartości, nie ubiegał się o zasiłek losowy na terenie innej gminy oraz że wyraża zgodę na weryfikację danych zawartych we wniosku.
W celu zapewnienia warunków do usunięcia skutków szkód w budynkach, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego oraz szkół i placówek, powstałych w wyniku powodzi, w latach szkolnych 2024/2025 i 2025/2026, mogą być:
Tymczasowa lokalizacja lub tymczasowa siedziba mogą funkcjonować nie dłużej niż do 31 sierpnia 2026 r. Ich utworzenie następuje w drodze zarządzenia odpowiednio wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa. Konieczne jest uprzednie zasięgnięcie opinii kuratora oświaty – na jej wydanie kurator ma 3 dni robocze.
W związku z trudną sytuacją lokalową przedszkoli i szkół podstawowych na terenach objętych powodzią, konieczne jest zabezpieczenie miejsc wychowania przedszkolnego i spełniania obowiązku szkolnego w innych prowadzonych przez gminę szkołach lub placówkach, które gminy mogą wskazać rodzicom dzieci, w przypadkach, gdy szkoły/placówki, do których dotychczas uczęszczali uległy całkowitemu zniszczeniu. Z tego powodu do 31 sierpnia 2025 r. w przedszkolu lub szkole podstawowej, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, liczba dzieci lub uczniów w oddziale może być wyższa niż określona w przepisach rozporządzenia MEN z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. Przepisy nie wskazują, jaka może być maksymalna liczba dzieci i uczniów w oddziałach.
Prawodawca uwzględnił także trudną sytuację pracowników młodocianych. Niemożność świadczenia pracy młodocianych pracowników w związku z powodzią stanowi podstawę usprawiedliwienia nieobecności młodocianego pracownika w pracy i zaliczenia mu tego okresu do okresu przygotowania zawodowego u pracodawcy.
W roku szkolnym 2024/2025, w okresie czasowego ograniczenia lub czasowego zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty na terenach, na których wystąpiła powódź, pracodawcom, którzy zawarli z młodocianymi pracownikami umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego, okres wynikający z tego czasowego ograniczenia lub zawieszenia, wlicza się do okresu, za który przysługuje dofinansowanie.