Rzecznik Praw Uczniowskich i katalog praw ucznia w każdej szkole – MEN zapowiada duże zmiany

Dodano: 16 kwietnia 2025
  Rzecznik Praw Uczniowskich i katalog praw ucznia w każdej szkole – MEN zapowiada duże zmiany

Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy Prawo oświatowe dotyczącym zasad powoływania Rzecznika Praw Ucznia. W projekcie określono otwarty katalog tych praw, dając szkołom możliwość uzupełniania go. Zdaniem MEN prawa ucznia powinny zostać określone na poziomie ustawowym. Dowiedz się więcej na temat nowej instytucji – Rzecznik Praw Uczniowskich.

Jak MEN uzasadnia wprowadzenie instytucji Rzecznika Praw Uczniowskich

Cele projektu nowelizacji ustawy Prawo oświatowe dotyczącego zasad powoływania Rzecznika Praw Uczniowskich to:

  • propagowanie wśród uczniów idei ich praw, wolności i obowiązków;
  • pokazywanie uczniom jak prawo działa w praktyce;
  • zaspokojenie potrzeby większej ochrony praw i wolności uczniowskich;
  • profesjonalne działanie organizacji działających na rzecz uczniów;
  • uregulowanie zagadnień (kary dla uczniów, usprawiedliwienia nieobecności ucznia) związanych z prawami pełnoletnich osób uczących się i ich relacji z rodzicami – w obliczu wygaśnięcia władzy rodzicielskiej oraz zyskania przez nich pełnej zdolności do czynności prawnych;
  • funkcjonowanie w szkole gremium, w którym (w równej liczbie) zasiadają uczniowie, rodzice i nauczyciele;
  • uczynienie grupy zawodowej nauczycieli funkcjonariuszami publicznymi w pełni, a nie – jak dotychczas – tylko poprzez przyznanie im ochrony „przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych”. W uzasadnieniu wskazano konieczność wzmocnienia ochrony prawnej nauczycieli;
  • uczniowie mają zyskać możliwość skierowania się – w pierwszej kolejności – do organów rzecznikowskich im terytorialnie najbliższych. W uzasadnieniu do projektu czytamy, że: „Niecelowe jest ponadto pozostawianie wszystkich spraw uczniów, w szczególności pełnoletnich, Rzecznikowi Praw Obywatelskich, ponieważ organ ten jest obciążony wieloma innymi zagadnieniami prawnoczłowieczymi.”.

System organów rzecznikowskich na poziomach: szkolnym, wojewódzkim i ogólnokrajowym

Aby system organów rzecznikowskich działał sprawnie będzie on powołany na trzech poziomach: szkolnym, wojewódzkim i ogólnokrajowym. Ponadto wnioskodawca proponuje wprowadzenie możliwości (choć nie obowiązku) powoływania przez gminy, powiaty i miasta na prawach powiatu Samorządowych Rzeczników Praw Uczniowskich, o kompetencjach zbliżonych do obecnie wykonywanych.

Rzecznik Praw Uczniowskich – proponowane rozwiązania oświatowe

Projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe dotyczący zasad powoływania Rzecznika Praw Ucznia reguluje prawa i obowiązki ucznia i przewiduje m.in.:

  • wprowadzenie definicji pojęcia „społeczność szkolna” (w jej skład będą wchodzić: nauczyciele, rodzice i uczniowie);
  • wprowadzenie w ustawie – Prawo oświatowe nowego rozdziału 2a pt. „Prawa, wolności i obowiązki uczniowskie oraz organy ochrony praw i wolności uczniowskich”;
  • przeniesienie katalogu praw uczniowskich na poziom ustawowy. Zaproponowano otwarty katalog praw i wolności uczniowskich. Placówki oświatowe będą mogły te katalogi poszerzyć;
  • stworzenie ustawowego i zamkniętego katalogu obowiązków uczniowskich. Dotychczas uczniowskie obowiązki były regulowane przez statut szkoły lub placówki;
  • wprowadzenie katalogu kar dla uczniów oraz procedury ich wymierzania. Projektowana regulacja określa katalog kar – w sytuacji, gdy niewystarczające okażą się „zwykłe” środki oddziaływania wychowawczego. Opisywana zmiana zawiera także procedurę wymierzania tych kar oraz odwoływania się od nich;
  • powołanie systemu organów ochrony praw uczniowskich: Krajowego Rzecznika Praw Uczniowskich; 16 Wojewódzkich Rzeczników Praw Uczniowskich; Samorządowych (Gminnych i Powiatowych) Rzeczników Praw Uczniowskich; Szkolnych Rzeczników Praw Uczniowskich;
  • obligatoryjne powoływanie rad szkół lub placówek – rada szkoły będzie obligatoryjna.
  • zmiany w przepisach o samorządzie uczniowskim;
  • zmiany dotyczące zasad oceniania w odniesieniu do uczniów pełnoletnich. Wnioskodawca dostrzega konieczność uporządkowania sytuacji prawnej uczniów pełnoletnich w szkołach i placówkach oświatowych. Przepisy uwzględnią fakt, że uczniowie pełnoletni posiadają pełną zdolność do czynności prawnych, a władza rodzicielska nad nimi wygasła;
Rodzice uczniów pełnoletnich nadal będą mieli dostęp do ocen ich dzieci. Wprowadzona zostanie jednak instytucja sprzeciwu, która umożliwi pełnoletniemu uczniowi złożenie oświadczenia woli. Skutkiem takiego oświadczenia będzie zaprzestanie przekazywania przez szkołę lub placówkę oświatową informacji rodzicom pełnoletnich uczniów, w szczególności dotyczących ocen oraz przygotowanych przez nich prac.
  • wzmocnienie ochrony prawnej nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznym poprzez przyznanie im statusu funkcjonariuszy publicznych;
  • zmiany w przepisach dotyczących frekwencji uczniów i usprawiedliwiania ich nieobecności. Przy czym wnioskodawca nie planuje radykalnie zmieniać procedury usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych.

Rzecznikiem praw uczniowskich w szkole będzie jeden z nauczycieli zatrudnionych w tej placówce, powoływany przez radę szkoły.

Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to II kwartał 2025 r.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy