RPD zwraca się do MEN w sprawie kwalifikacji psychologów w szkołach

Dodano: 21 października 2024
RPD zwraca się do MEN w sprawie kwalifikacji psychologów w szkołach

Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się do Ministerstwa Edukacji z prośbą o zbadanie kwestii zatrudniania osób bez pełnych kwalifikacji na stanowiskach psychologów w szkołach i przedszkolach. Problem zasygnalizowany przez RPD dotyczy także monitorowania tego procesu przez kuratoria oświaty.

RPD apeluje, by MEN sprawdziło, czy szkoły zatrudniają psychologów bez wymaganych kwalifikacji

Rzeczniczka Praw Dziecka zaapelowała do Ministerstwa Edukacji o szczegółową analizę zatrudniania osób bez wymaganych kwalifikacji na stanowiskach psychologów w placówkach edukacyjnych.

RPD pyta czy MEN monitoruje proces wydawania przez kuratoria zgód na zatrudnianie w szkołach psychologów bez kwalifikacji

Zaniepokojenie wynika z informacji uzyskanych podczas spotkania z przedstawicielami Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Psychologów. Z ankiety przeprowadzonej przez OZZP wynika, że w roku szkolnym 2022/2023 wiele kuratoriów wydało zgodę na zatrudnienie osób bez tytułu magistra psychologii, w tym studentów psychologii, absolwentów innych kierunków oraz nauczycieli po krótkich studiach podyplomowych.

W piśmie do MEN, RPD przypomina, że nie wszystkie specjalności prowadzone na kierunku psychologia przygotowują do pracy w placówkach oświatowych.

Wsparcie psychologiczne w szkołach powinno być nie tylko dostępne, ale i jakościowe

Rzeczniczka Praw Dziecka wskazała również na ustalenia kontroli NIK, które potwierdziły, że w 20% badanych szkół zatrudniano specjalistów bez wymaganych kwalifikacji. Dodatkowo, rosnąca liczba zgłoszeń do Dziecięcego Telefonu Zaufania z problemami psychicznymi, w tym myślami samobójczymi, podkreśla potrzebę zwiększenia zarówno dostępności, jak i jakości wsparcia psychologicznego w szkołach.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy