W piśmie do Ministerstwa Edukacji Narodowej, Rzeczniczka Praw Dziecka zaapelowała o przyjrzenie się procedurom i przepisom dotyczącym dziennika elektronicznego. RPD niepokoją przede wszystkim dodatkowe opłaty od rodziców i uczniów za korzystanie z e-dzienników. Sprawdź, na jakie jeszcze aspekty Rzecznik zwraca uwagę w piśmie do MEN.
Aktualnie większość szkół korzysta z możliwości prowadzenia dzienników lekcyjnych w postaci elektronicznej. E-dzienniki to dzisiaj powszechne narzędzie do prowadzenia dokumentacji nauczania i do korespondencji z rodzicami uczniów. Za jego pośrednictwem rodzice otrzymują informacje o ocenach, osiągnięciach, zachowaniu ich dzieci. Dlatego RPD podkreśla jak ważna jest łatwa i darmowa dostępność do e-dziennika, zarówno poprzez aplikacje webowe, jak i mobilne.
Zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowanie dzienników elektronicznych rodzicom należy umożliwić bezpłatny wgląd do dziennika w zakresie dotyczącym ich dzieci. Bezpłatny dostęp do informacji o uczniach gromadzonych przez szkoły, gwarantuje rodzicom także ustawa Prawo oświatowe. Wynika z tego, że szkoła, która zdecyduje się na korzystanie z dziennika elektronicznego musi zapewnić rodzicom bezpłatny dostęp do informacji dotyczących ich dzieci.
Przepisy wskazują obowiązkowy zakres danych w dziennikach lekcyjnych, czyli m.in.:
odnotowanie obecności uczniów na zajęciach edukacyjnych,
liczba godzin usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności uczniów,
oceny z zajęć oraz zachowania.
RPD zastanawia się nad kwestią udostępniania rodzicom innych informacji możliwych do uzyskania przez e-dziennik. Narzędzie daje możliwość korzystania z dodatkowych, niewymaganych przepisami prawa funkcjonalności, jak np. moduł wiadomości, moduł usprawiedliwiania nieobecności. Rzecznik otrzymuje informacje, że za te dodatkowe funkcje pobierane są opłaty i zauważa, że: W niektórych przypadkach w ten sposób dochodzi do ograniczenia możliwości bezpłatnego korzystania z dziennika elektronicznego w zakresie, w jakim przez lata oferowany był rodzicom i uczniom bezpłatnie. Wprowadzenie opłat jest zatem postrzegane jako odebranie możliwości bezpłatnego korzystania z dziennika elektronicznego w pełnym zakresie. Pozostawia to też wątpliwości co do etyczności takich działań, gdyż rodzic w sytuacji, gdy potrzebne mu usługi stają się dodatkowo płatne, nie ma możliwości zmiany dziennika elektronicznego.
W związku z niedostatecznym uregulowaniem zasad wykorzystywania dzienników elektronicznych:
wyżej opisane działania dostawców dzienników elektronicznych nie mogą być uznane za niezgodne z prawem,
szkoły nie mają realnego wpływu na to, jak ma wyglądać udostępnianie informacji z e-dziennika.
Ponadto RPD zwraca się do MEN w sprawie nadmiernej kontroli rodziców nad dziećmi, bo taką możliwość daje e-dziennik. Dzieci tracą możliwość informowania rodziców samodzielnie o wynikach sprawdzianów lub ocenie zachowania. Zdaniem psychologów taka nadmierna kontrola ze strony rodziców jest przeszkodą w nauce odpowiedzialności oraz systematyczności przez dzieci i młodzież.
Rzeczniczka wyraziła także zaniepokojenie praktykami dostawców e-dzienników dotyczącymi dokumentowania ocen bieżących uczniów. Systemy te umożliwiają przypisywanie wag do poszczególnych ocen i obliczanie średniej ważonej, która często determinuje klasyfikacyjną ocenę śródroczną lub roczną ucznia.
W piśmie do MEN Rzeczniczka skierowała prośbę o rozważenie nowelizacji przepisów dotyczących prowadzenia dokumentacji w szkołach i przedszkolach. Zasugerowała szczegółowe uregulowanie zasad działania dzienników elektronicznych. Wnioskuje także o określenie zasad udostępniania kont w systemach teleinformatycznych dla rodziców i uczniów. Nowe przepisy miałyby precyzować zakres informacji dostępnych bezpłatnie.