W dniu 9 listopada 2023 r. rozpoczęły się prekonsultacje Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji w Polsce (PCTE). Wszystkie zgłoszone uwagi i sugestie zostaną przekazane zespołowi, który na kolejnym etapie prac przeanalizuje propozycje i dokona ewentualnej modyfikacji projektu polityki. Na merytoryczne opinie czekamy do 28 listopada. Prekonsultacje to efekt planowanego wprowadzenia polityki cyfrowej transformacji edukacji w Polsce.
Zespół Centrum Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Edukacji i Nauki stworzył propozycję strategicznej polityki cyfrowej transformacji w obszarze edukacji. Dokument obejmuje przemyślane interwencje państwa, sugeruje wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w polskich szkołach i placówkach edukacyjnych – od przedszkoli, przez szkoły, po uczelnie – oraz proponuje działania mające na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom korzystania z technologii, takim jak: zagrożenia cybernetyczne, dezinformacja czy uzależnienie cyfrowe.
Wizja cyfryzacji została rozłożona na kilka perspektyw czasowych, krótkookresową (do roku 2025), średniookresową (do roku 2030) oraz długookresową (po 2030).
Potrzeba powstania PCTE wynika z braku jednego kompleksowego dokumentu koordynującego cele i działania w obszarze cyfrowej transformacji edukacji. Działania opisane w tekście, prowadzące do założonych celów, pozwolą na koordynację, planowanie i ewaluację zadań na poziomie centralnym, regionalnym czy lokalnym. PCTE wyznacza partnerom strategicznym cele, do których powinny dążyć wszystkie podmioty działające w obszarze edukacji.
Dokument powstał w Centrum Transformacji Cyfrowej Ministerstwa Edukacji i Nauki pod kierunkiem pełnomocnika Ministra Edukacji i Nauki do spraw transformacji cyfrowej przy współudziale:
Polityka cyfrowej transformacji edukacji w Polsce
Przygotowanie projektu polityki wynika z potrzeby posiadania jednego spójnego i kompleksowego dokumentu, który koordynowałby cele i działania związane z cyfrową transformacją edukacji. Opisane w tekście działania, które mają przyczynić się do osiągnięcia założonych celów, umożliwią współpracę, planowanie oraz ocenę działań na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym. PCTE określa cele strategiczne, do których wszystkie podmioty zaangażowane w działania w obszarze edukacji, powinny dążyć.
Źródło: strona internetowa Ministerstwa Edukacji i Nauki