Ministerstwo Edukacji przygotowało projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Dotyczą one m.in. nauczycieli edukacji zdrowotnej, muzyki i plastyki, wychowania przedszkolnego, przedmiotów zawodowych i języków obcych. Sprawdź, jakie zmiany zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Projekt rozporządzenia zmieniającego zakłada zmianę definicji „przepisów obowiązujących przed dniem 3 sierpnia 2019 r.” tak, by objęła również nauczycieli, którzy zdobyli przygotowanie do zawodu przed 2003 r., a nie tylko tych kształconych według standardów z lat 2003, 2004 i 2012. Celem jest jednoznaczne potwierdzenie ich kwalifikacji. Celem prawodawcy jest bowiem to, by wszyscy nauczyciele – bez względu na to, kiedy się kształcili – mogli wykonywać zawód bez wątpliwości odnośnie do nabytych wcześniej uprawnień.
Resort edukacji chce wprowadzić do rozporządzenia definicję legalną osoby, która ukończyła studia zgodnie z nowym standardem kształcenia – obejmującą również tych, którzy ukończyli studia I stopnia przed 2019 r., a II stopnia już według nowych zasad. Celem jest umożliwienie takim osobom legalne zdobywanie kwalifikacji do wykonywania zawodu nauczyciela.
Dotyczy: § 3a i § 39a (nowo dodane). Od roku szkolnego 2025/2026 do szkół podstawowych i ponadpodstawowych wprowadzony zostanie nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. W związku z tym wprowadzono przepisy określające wymagane kwalifikacje. Zajęcia będą mogły prowadzić osoby, które:
Zajęcia mogą być prowadzone zespołowo przez kilku nauczycieli.
Dotyczy: § 3b (nowo dodany). Do nauczania muzyki i plastyki w klasach IV–VIII oraz szkołach ponadpodstawowych mają zostać dopuszczone również osoby, które (łącznie):
Dotyczy: § 4 ust. 2 (nowo dodany). ME chce wprowadzić nowe kwalifikacje do prowadzenia zajęć w przedszkolach z dziećmi do lat 5 dla osób, które ukończyły studia w zakresie:
Warunkiem będzie posiadanie przygotowania pedagogicznego.
Dotyczy: § 5 (nowe brzmienie). Nowelizacja ma zmienić strukturę § 5 rozporządzenia, określającego kwalifikacje nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych. Projekt określa szczegółowe ścieżki kwalifikacyjne w zależności od typu studiów (ukończone przed lub po 3 sierpnia 2019 r.) oraz od zgodności kierunku z treściami programowymi przedmiotu zawodowego. Uwzględniono również możliwość uzyskania kwalifikacji poprzez ukończenie odpowiednich studiów podyplomowych. Innymi słowy, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych w technikach, branżowych szkołach I stopnia, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych ma posiadać osoba, która:
Dotyczy: § 12 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 pkt 2 (nowe brzmienie). Minister Edukacji chce rozszerzać możliwość uznania kwalifikacji nauczycieli języków obcych uzyskanych w ramach:
Uznanie dotyczy także studiów prowadzonych przed 3 sierpnia 2019 r., co chroni prawa nabyte nauczycieli.
Dotyczy: § 15 ust. 3 (nowe brzmienie). Nowelizacja pozwoli nauczać języka regionalnego osobom, które:
Dotyczy: § 24 (nowe brzmienie). Zmiana ma polegać na uproszczeniu wymogów kwalifikacyjnych:
Nowe brzmienie § 24 uwzględnia różnorodność zajęć, których nie da się przypisać do klasycznych kierunków studiów (np. modelarstwo, koronkarstwo).
Dotyczy: § 28 ust. 1 (nowe brzmienie). Dodano możliwość uzyskania kwalifikacji również przez osoby, które:
To oznacza, że resort edukacji chce, aby nauczyciele mogący obecnie zajmować stanowisko pedagoga specjalnego do 31 sierpnia 2026 r. mieli kwalifikacje bezterminowe. Oznacza to zniesienie przepisów przejściowych (w projekcie przewidziano również uchylenie § 40 rozporządzenia).
Zmiana: § 32 ust. 1 (nowe brzmienie). W projekcie nowelizacji rozporządzenia uzupełniono katalog form kształcenia –doprecyzowano, że oprócz studiów pierwszego i drugiego stopnia, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela terapeuty pedagogicznego mogą także dawać jednolite studia magisterskie, prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed 3 sierpnia 2019 r.
Zmiana ta formalnie potwierdza równoważność jednolitych studiów magisterskich z innymi ścieżkami kształcenia, jeśli spełniają one kryteria zgodności kierunku oraz przygotowania pedagogicznego.
Zmiana: § 34 ust. 2 (nowe brzmienie). W proponowanym brzmieniu § 34 ust. 2 wskazano wprost, że kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka posiadają nie tylko nauczyciele logopedzi, ale również nauczyciele psychologowie.
Zmiana ta uwzględnia rzeczywiste potrzeby zespołów wczesnego wspomagania i pozostaje w zgodzie z obowiązującymi przepisami wykonawczymi do ustawy – Prawo oświatowe. Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. poz. 1635), w skład zespołu wchodzą m.in. psycholog oraz logopeda.
Zmiana: § 35 ust. 7 (nowe brzmienie). Projekt nowelizacji § 35 ust. 7 rozporządzenia doprecyzowuje, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela współorganizującego kształcenie posiadają także nauczyciele:
jeśli ukończyli studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z zakresu pedagogiki specjalnej i spełniają wymogi kwalifikacyjne określone w § 3 ust. 1, § 4, § 5, § 7, § 12 lub § 13.
Nowe brzmienie przepisu odpowiada wymogom rozporządzenia z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Projekt rozporządzenia został obecnie skierowany do zaopiniowania przez uprawnione organy i instytucje. Zgodnie z jego treścią, nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.