Organizacja wycieczek szkolnych to nie tylko doskonała okazja do nauki poza klasą, ale także sposób na rozwijanie zainteresowań i umiejętności uczniów. Każda wycieczka musi być zorganizowana i zrealizowana w trakcie roku szkolnego zgodnie z przepisami określonymi w rozporządzeniu MEN z 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. W artykule przedstawimy najważniejsze zasady dotyczące organizacji i realizacji wycieczek szkolnych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zasady organizacji wycieczek szkolnych, w tym wycieczek zagranicznych, określa rozporządzenie MEN z 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. Należy przy tym pamiętać, że w przypadku każdego wyjścia poza teren szkoły zastosowanie mają również przepisy rozporządzenia MENiS z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1604).
Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w formie:
Wycieczki mogą być organizowane w kraju lub za granicą.
Organizacja wycieczki musi uwzględniać wiek, zainteresowania i potrzeby uczniów, a także ich stan zdrowia, kondycję, sprawność fizyczną i umiejętności. Tylko w ten sposób organizator będzie w stanie zapewnić jej atrakcyjność dla uczniów oraz zachować zasady bezpieczeństwa.
Zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża dyrektor szkoły, zatwierdzając kartę wycieczki.
Wzór karty określa załącznik do rozporządzenia MEN z 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
Do karty wycieczki dołączana jest lista uczniów biorących w niej udział, zawierająca imiona, nazwiska uczniów oraz numery telefonów do rodziców. Lista ta musi być podpisana przez dyrektora szkoły.
W przypadku wycieczek zagranicznych, dyrektor szkoły ma obowiązek poinformować organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny o organizowaniu wyjazdu, przekazując kartę wycieczki.
Organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny muszą zostać zawiadomione o każdej wycieczce zagranicznej – także jednodniowej.
Ponadto, szkoła musi zawrzeć umowę ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia dla uczestników wycieczki.
Zgoda rodziców na udział niepełnoletniego ucznia w wycieczce musi być wyrażona w formie pisemnej. Przepisy w zakresie krajoznawstwa i turystyki nie wskazują, czy ma być to zgoda jednego czy dwojga rodziców. Przyjmuje się jednak, że zgodę na udział w wycieczce szkolnej, szczególnie zagranicznej, wyrazić powinni oboje rodzice niepozbawieni władzy rodzicielskiej.
Dyrektor szkoły wyznacza kierownika i opiekunów wycieczki spośród pracowników pedagogicznych szkoły. W zależności od celu i programu wycieczki, opiekunem może być również osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym, wyznaczona przez dyrektora szkoły.
W przypadku specjalistycznych wycieczek krajoznawczo-turystycznych, kierownik i opiekunowie muszą posiadać odpowiednie przygotowanie zapewniające bezpieczną realizację programu wycieczki.
Kierownik wycieczki realizuje szereg zadań związanych z zapewnieniem właściwej organizacji i przebiegu. W przepisach wskazano, że kierownik wycieczki:
Opiekun wycieczki sprawuje opiekę nad uczniami, współdziała z kierownikiem w realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu, nadzoruje przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz wykonanie zadań przydzielonych uczniom. Opiekun wykonuje także inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.
W tym miejscu należy wskazać, że z rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki nie wynika, aby szkoła miała obowiązek prowadzenia rejestru wycieczek. Taki rejestr może być jednak prowadzony, jeżeli zadecyduje o tym dyrektor szkoły.