Pierwsza pomoc dla uczniów chorych przewlekle – konieczne większe kompetencje nauczycieli

Dodano: 18 listopada 2025
Choroby przewlekłe w szkole – konieczne większe kompetencje nauczycieli

Zdaniem Rzeczniczki Praw Dziecka, dzieci zmagające się z chorobami przewlekłymi wymagają zagwarantowania im równych szans, właściwego traktowania, bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolach i szkołach oraz zapewnienia odpowiedniej opieki i pomocy przedmedycznej. W związku z tym RPD zwróciła się do MEN z apelem o zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi chorującymi przewlekle oraz udzielania im pierwszej pomocy.

W piśmie RPD z 15 listopada czytamy, że w ostatnich latach zwiększa się populacja dzieci z chorobami przewlekłymi. Choroby przewlekłe (zarówno somatyczne, jak i związane z zaburzeniami neurorozwojowymi) są narastającym wyzwaniem epidemiologicznym. Oznacza to, że coraz więcej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym będzie mierzyć się z problemem zdrowotnym o przewlekłym charakterze. Wzrasta też liczba dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na zaburzenia neurorozwojowe. W związku z powyższym zdaniem RPD konieczne jest podniesienie kompetencji nauczycieli pracujących z dziećmi w szkołach i przedszkolach.

Nauczyciele powinni mieć kompetencje do udzielania pierwszej pomocy dziecku z chorobą przewlekłą – RPD apeluje do MEN

Każda osoba sprawująca długotrwałą opiekę nad małoletnim w związku z realizacją swojego zawodu (np. nauczyciel, pedagog czy opiekun) powinna mieć wiedzę i narzędzia, by udzielić pierwszej pomocy dziecku – czytamy w piśmie RPD do MEN.

Rzeczniczka Praw Dziecka poprosiła Ministerstwo Edukacji Narodowej o zwrócenie się do Ośrodka Rozwoju Edukacji o:

  • przygotowanie, we współpracy z ekspertami z zakresu ochrony zdrowia, materiałów informacyjnych i edukacyjnych dla nauczycieli oraz dyrektorów przedszkoli i szkół na temat dzieci z chorobami przewlekłymi w szkole;
  • zaktualizowanie obecnie dostępnych materiałów w ramach serii „One są wśród nas”.

Ponadto RPD zwraca uwagę, na to że:

  • przepisy ustawy z 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami regulujące zagadnienie sprawowania opieki nad uczniami przewlekle chorymi lub niepełnosprawnymi w szkole, nie obejmują dzieci realizujących wychowanie przedszkolne, w tym dzieci w wieku 6 lat objętych rocznym przygotowaniem przedszkolnym;
  • aktualna dostępność uczniów do profilaktycznej opieki zdrowotnej w szkole, opieki sprawowanej przez pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania oraz higienistki szkolne nie jest zadowalająca;
  • w ostatnim czasie prace podejmowane są prace na rzecz zmiany ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami oraz niektórych innych ustaw (dotyczące m.in. poszerzenia kręgu osób, które mogą sprawować profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami, przy zachowaniu wysokiej jakości tej opieki oraz bezpieczeństwa objętych nią uczniów);
  • aby efektywnie sprawować bezpośrednią opieką nad dzieckiem z chorobą przewlekłą podczas jego pobytu w placówce, każdy pracownik przedszkola i szkoły, w szczególności nauczyciel, powinien mieć zapewniony dostęp do wiedzy na temat charakterystyki przebiegu najpowszechniejszych chorób przewlekłych u dzieci i ich potrzeb związanych ze stanem zdrowia oraz zasad udzielania pierwszej pomocy.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy