W latach szkolnych 2014/15–2016/2017 szkoły realizowały zadania wychowawcze, osiągając cele założone w programach wychowawczych i profilaktyki. Jednak w połowie skontrolowanych szkół programy nie posiadały mierników realizacji działań, co nie pozwalało na rzetelną ocenę ich skuteczności. W niektórych szkołach stwierdzono nieadekwatność tych programów w odniesieniu do potrzeb i wymogów prawnych.
Współpraca szkół z rodzicami w zakresie tworzenia optymalnych warunków do realizacji działalności wychowawczej w kontrolowanych szkołach była ograniczona oraz występowały w niej nieprawidłowości.
Szkoły, podejmując działania w zakresie tworzenia warunków do realizacji działalności wychowawczej oraz prowadząc współpracę m.in. z radą rodziców oraz instytucjami lokalnymi w zakresie realizowanych oddziaływań wychowawczych, jednocześnie ograniczały uprawnienia rady rodziców wynikające z przepisów prawa. Szkoły nie korzystały również z możliwości współpracy z radą rodziców w pracach zespołu powypadkowego, w którego skład można było powołać przedstawiciela rady (w siedmiu kontrolowanych szkołach). Ponadto wystąpiły przypadki niezgodnego z prawem wyboru rady rodziców (niedochowania obowiązku tajności głosowania w dwóch szkołach) i jej funkcjonowania, współpracy z nią o charakterze okazjonalnym i niedostatecznie udokumentowanej.
Działające w szkołach rady rodziców w sposób niewystarczający wykorzystywały swoje ustawowe uprawnienia do kształtowania realizowanych w szkole programów: wychowawczego i profilaktyki. Nie wszystkie kontrolowane szkoły18 posiadały na każdy rok szkolny objęty kontrolą (2014/2015–2016/2017) program wychowawczy i profilaktyki, uchwalane corocznie przez radę rodziców lub ustalone przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, mimo takiego obowiązku określonego w art. 54 ust. 2 pkt 1 i ust. 4 ustawy o systemie oświaty. Dysponowały jedynie niesformalizowanymi opracowaniami w ww. zakresie lub wieloletnimi programami wychowawczo-profilaktycznymi. Zdarzały się również przypadki programów prawidłowo uchwalanych corocznie przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną, ale przyjmowane one były od kilku lat w niezmienionej formie i treści, co miało miejsce w dwóch kontrolowanych jednostkach.
Wyniki kontroli wskazują na potrzebę podjęcia stosownych działań przez Ministra Edukacji Narodowej oraz dyrektorów szkół i placówek, którzy zdaniem NIK powinni:
Okres objęty kontrolą dotyczył lat szkolnych 2014/2015–2016/2017. Kontrolę przeprowadzono w 20 szkołach lub zespołach szkół, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, na terenie pięciu województw: dolnośląskiego, lubelskiego, podlaskiego, śląskiego i wielkopolskiego. Anonimowym badaniem ankietowym objęto 1.811 uczniów oraz 1.542 ich rodziców ze wszystkich 20 kontrolowanych jednostek.
Strona Najwyższej Izby Kontroli: www.nik.gov.pl