Regulamin określający wskaźniki oceny pracy nauczyciela
Materiał przedstawia propozycję:
- konstrukcji regulaminu,
- przykładowych wskaźników, które w przypadku ich wykorzystania należy dostosować do specyfiki pracy szkoły (np. do zapisów statutu szkoły, do projektów, programów realizowanych w szkole, oczekiwanych konkretnych efektów pracy nauczycieli w związku z potrzebami uczniów danej szkoły),
- sposobu wykorzystania wskaźników do określenia poziomu spełnienia poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczyciela.
Przykładowe wyjściowe propozycje dotyczą regulaminu dla szkół i regulaminu dla przedszkoli:
MEN niedługo udostępni również propozycje materiałów wyjściowych do ewentualnego wykorzystania przez dyrektorów:
- poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- placówek doskonalenia nauczycieli,
- młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii.
Ważna specyfika danej placówki
Konstruując regulamin, należy uwzględnić specyfikę danej szkoły, pamiętając, że:
- wskaźniki nie mogą wykraczać poza zakres kryterium i muszą być zgodne z przepisami prawa,
- wszystkie kryteria mają tę samą wagę w ustalaniu ostatecznej oceny, tzn. wartość określająca maksymalny poziom spełnienia kryterium musi być taka sama dla wszystkich kryteriów (w załączonych przykładach, dla wszystkich kryteriów oceny pracy wartość określająca maksymalny poziom ich spełnienia wynosi 3).
Opracowanie: Monika Fidler