Kwestie wynagradzania pracowników samorządowych za godziny nadliczbowe reguluje zarówno Kodeks pracy jak i ustawa o pracownikach samorządowych. Zgodnie z tą drugą ustawą, za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych, pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze. Wybór należy do pracownika.
Zgodnie ustawą o pracownikach samorządowych, jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, w której pracownik samorządowy jest zatrudniony, na polecenie przełożonego wykonuje on pracę w godzinach nadliczbowych. W wyjątkowych przypadkach praca może być zlecona także w porze nocnej oraz w niedziele i święta. (Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 stycznia 2014 r. sygn. akt P 26/12).
Według departamentu Administracji Publicznej MSWiA, pragmatyki pracownicze, obowiązujące głównie w sektorze publicznym, z reguły kompleksowo regulują stosunki pracy określonej kategorii pracowników, uwzględniając specyfikę ich pracy.
Pracownikom z tego sektora zwykle stawia się większe wymagania np. selekcyjne dla kandydatów. Ponadto często wymagana jest większą dyspozycyjność. Dotyczą ich również znaczne ograniczenia niektórych wolności, praw politycznych i gospodarczych oraz większa odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków.