Minimalne wymogi dla sprzętu komputerowego w szkołach – wątpliwości RPO

Dodano: 19 sierpnia 2024
Minimalne wymogi dla sprzętu komputerowego w szkołach – wątpliwości RPO wobec projektu

Projekt zmian rozporządzenia w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania budzi wątpliwości RPO. Projekt pomija szkoły przeznaczone przede wszystkim dla dorosłych. Według Rzecznika powoduje to ryzyko pogłębiania się nierówności w zakresie jakości sprzętu komputerowego oraz TIK w szkołach i wpłynie na jakość nauki w pominiętych placówkach. RPO wystąpił w tej sprawie do Minister Edukacji.

Wątpliwości RPO dotyczą podmiotów objętych minimalnymi wymogami dla sprzętu komputerowego w szkołach

Wątpliwości RPO wzbudziła kwestia podmiotów objętych rozporządzeniem, wśród których nie znalazły się szkoły przeznaczone głównie dla osób dorosłych.

W uzasadnieniu projektu czytamy, że rozporządzenie nie będzie miało zastosowania w:

  • szkołach dla dorosłych, które prowadzą wyłącznie kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej,

  • branżowych szkołach II stopnia,

  • szkołach policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej.

Zdaniem RPO istnieje ryzyko, że w szkołach pogłębią się nierówności dotyczące jakości używanego sprzętu komputerowego oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych, a w efekcie jakości nauki.

Wszystkie szkoły muszą dostosować sprzęt i środki dydaktyczne do potrzeb uczniów

Natomiast autorzy projektu podkreślają, że wszystkie szkoły (publiczne i niepubliczne) niezależnie od typu i rodzaju, są obowiązane do zapewnienia uczniom objętym kształceniem specjalnym, w tym uczniom z różnymi rodzajami niepełnosprawności, m.in.:

  • warunków do nauki,

  • sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych

odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów. W pracy z uczniami niepełnosprawnymi z zaburzeniami mowy lub jej brakiem należy używać nowoczesnego sprzętu komputerowego umożliwiającego korzystanie ze wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC). Do tych wyjaśnień autorów projektu RPO ma wątpliwości. Do wymienionych grup należą również osoby uczęszczające do placówek, których nie obejmuje nowelizacja rozporządzenia: szkół dla dorosłych, branżowych II stopnia i do szkół policealnych. Te osoby potrzebują nowoczesnego sprzętu, a zostały wykluczone z projektu.

Zagrożenia: brak powszechności i równego dostępy do sprzętu komputerowego najwyższej jakości

Ponadto celem nowelizacji rozporządzenia jest realizacja tzw. kamienia milowego C9G określonego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności. Jego nazwa to „Minimalne obowiązujące standardy wyposażenia wszystkich szkół w infrastrukturę cyfrową umożliwiającą wykorzystanie technologii cyfrowych w nauce na równym poziomie w każdej szkole". Jest to spójne z unijnym przesłaniem uczenia się przez całe życie. Nieobjęciu kilku typów szkół tymi zmianami może wpłynąć na brak powszechności nowej polityki i ograniczenia w dostępie do sprzętu najwyższej jakości. Każdy obywatel RP ma prawo do kształcenia się. Natomiast szkoły mają obowiązek kształtowania u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi oraz odpowiedniego wyposażenia stanowiska pracy nauczyciela.

RPO zwrócił się do Minister Edukacji o rozważenie objęcia rozporządzeniem wszystkich szkół bez wyjątku. Poprosił o wskazanie ważnych przeciwwskazań, jeśli takie istnieją.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy