Projekt zmian rozporządzenia w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania budzi wątpliwości RPO. Projekt pomija szkoły przeznaczone przede wszystkim dla dorosłych. Według Rzecznika powoduje to ryzyko pogłębiania się nierówności w zakresie jakości sprzętu komputerowego oraz TIK w szkołach i wpłynie na jakość nauki w pominiętych placówkach. RPO wystąpił w tej sprawie do Minister Edukacji.
Wątpliwości RPO wzbudziła kwestia podmiotów objętych rozporządzeniem, wśród których nie znalazły się szkoły przeznaczone głównie dla osób dorosłych.
W uzasadnieniu projektu czytamy, że rozporządzenie nie będzie miało zastosowania w:
szkołach dla dorosłych, które prowadzą wyłącznie kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej,
branżowych szkołach II stopnia,
Zdaniem RPO istnieje ryzyko, że w szkołach pogłębią się nierówności dotyczące jakości używanego sprzętu komputerowego oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych, a w efekcie jakości nauki.
Natomiast autorzy projektu podkreślają, że wszystkie szkoły (publiczne i niepubliczne) niezależnie od typu i rodzaju, są obowiązane do zapewnienia uczniom objętym kształceniem specjalnym, w tym uczniom z różnymi rodzajami niepełnosprawności, m.in.:
warunków do nauki,
sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych
odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów. W pracy z uczniami niepełnosprawnymi z zaburzeniami mowy lub jej brakiem należy używać nowoczesnego sprzętu komputerowego umożliwiającego korzystanie ze wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC). Do tych wyjaśnień autorów projektu RPO ma wątpliwości. Do wymienionych grup należą również osoby uczęszczające do placówek, których nie obejmuje nowelizacja rozporządzenia: szkół dla dorosłych, branżowych II stopnia i do szkół policealnych. Te osoby potrzebują nowoczesnego sprzętu, a zostały wykluczone z projektu.
Ponadto celem nowelizacji rozporządzenia jest realizacja tzw. kamienia milowego C9G określonego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności. Jego nazwa to „Minimalne obowiązujące standardy wyposażenia wszystkich szkół w infrastrukturę cyfrową umożliwiającą wykorzystanie technologii cyfrowych w nauce na równym poziomie w każdej szkole". Jest to spójne z unijnym przesłaniem uczenia się przez całe życie. Nieobjęciu kilku typów szkół tymi zmianami może wpłynąć na brak powszechności nowej polityki i ograniczenia w dostępie do sprzętu najwyższej jakości. Każdy obywatel RP ma prawo do kształcenia się. Natomiast szkoły mają obowiązek kształtowania u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi oraz odpowiedniego wyposażenia stanowiska pracy nauczyciela.
RPO zwrócił się do Minister Edukacji o rozważenie objęcia rozporządzeniem wszystkich szkół bez wyjątku. Poprosił o wskazanie ważnych przeciwwskazań, jeśli takie istnieją.