MEN otrzymało interpelację w sprawie nauczania religioznawstwa w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Zdaniem jej autorki aktualnie w Polsce uczniowie przez cały okres edukacji szkolnej nie mają możliwości poznania różnorodności religijnej świata. MEN odpowiada na pytanie, czy uwzględni te treści w podstawie programowej.
W interpelacji skierowanej do MEN podkreślono, że temat różnorodności religijnej jest obecnie niemal zupełni pomijany w szkołach. Tymczasem wprowadzenie do szkół edukacji religijnej mogłoby stanowić istotne narzędzie kształtowania świadomych, otwartych i tolerancyjnych postaw obywatelskich. Brak wiedzy może prowadzić do powstawania wśród młodzieży uprzedzeń i nietolerancji. Jest to ważne zwłaszcza w dobie globalizacji. Potrzebne jest wprowadzenie nowego przedmiotu lub uwzględnienia nowych zagadnień w programie już istniejących przedmiotów. Podczas lekcji religioznawstwa (edukacji religijne) uczniowie, oprócz wiedzy o religiach i ich historii, uczyli by się o tolerancji i dyskryminacji religijnej.
W związku z powyższym w interpelacji skierowano do MEN następujące pytanie:
Czy ministerstwo planuje uwzględnić w programie nauczania nowy przedmiot, dotyczący wiedzy o religiach oraz ich równości, będący alternatywą dla lekcji religii?
W odpowiedzi MEN poinformowało, że obecnie nie planuje się wprowadzania dodatkowego przedmiotu w zakresie nauczania religioznawstwa w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Ministra edukacji podkreśliła, że na kolejne lata (od 2026 r. w szkole podstawowej, a od 2027 r. w szkołach ponadpodstawowych) zaplanowana jest całościowa zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz ramowych planów nauczania. Dodała, że wówczas zapadną m.in. decyzje dotyczące obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
W odpowiedzi ministra podkreśliła, że treści nauczania dotyczące religii i zróżnicowania religijnego są uwzględnione w podstawie programowej kształcenia ogólnego i realizowane w ramach różnych zajęć edukacyjnych,. I tak:
w szkole podstawowej są to np.: historia, język polski, plastyka, etyka,
w szkołach ponadpodstawowych są to m.in. historia, filozofia, muzyka, plastyka, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie w zakresie rozszerzonym, geografia, etyka.
Ponadto podstawa programowa etyki uwzględnia następujące treści nauczania:
Uczeń wie, że są ludzie wierzący w istnienie Boga i ludzie niewierzący w istnienie Boga; wyjaśnia, czym są wartości chrześcijańskie, objaśnia ich uniwersalne znaczenie (roszczenie do uniwersalności); wie, czym jest moralność świecka (laicka); uzasadnia, dlaczego należy okazywać szacunek zarówno ludziom wierzącym, jak i niewierzącym; charakteryzuje komponenty moralne wielkich religii: judaizmu, hinduizmu, buddyzmu, chrześcijaństwa, islamu; nie dyskryminuje innych ludzi, ze względu na ich przekonania dotyczące sfery sacrum.