W poselskiej interpelacji skierowanej do MEN wskazano m.in. na konieczność wprowadzenia zajęć dla uczniów i ich rodziców oraz edukowanie kadry pedagogicznej w ramach profilaktyki suicydalnej w szkołach. W odpowiedzi podkreślono, że aktualnie podejmowane są działania w celu pozyskania dodatkowych środków w tym zakresie oraz zapowiedziano dalsze działania.
W związku z rosnącą liczbą samobójstw i prób samobójczych, w interpelacji poselskiej skierowanej do MEN, zaapelowano o wprowadzenie prewencji suicydalnej w szkołach. Wskazano na potrzebę:
wprowadzenia w szkołach lekcji wychowawczych dla uczniów i warsztatów dla rodziców oraz edukowania kadry pedagogicznej w tym zakresie;
monitorowania oraz wspierania grup i osób szczególnie zagrożonych kryzysem zdrowia psychicznego;
systemowego zaopiekowania się dziećmi i młodymi osobami, które doświadczyły samobójstwa w rodzinie lub bliskim otoczeniu.
W odpowiedzi MEN na interpelację, wymieniono wprowadzone już działania w zakresie zdrowia psychicznego uczniów oraz aktualnie dostępne formy pomocy.
Minister edukacji we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji upowszechnia również materiały dla nauczycieli i rodziców z obszaru prewencji suicydalnej.
Poradniki i materiały dostępne są na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji, w zakładce Wychowanie i profilaktyka
Po zakończeniu „Tygodnia zdrowia psychicznego”, Ministerstwo Edukacji Narodowej zebrało listę wniosków i postulatów, które mają pomóc w wygenerowaniu innowacyjnych rozwiązań z zakresu wsparcia dzieci i młodzieży w trakcie kryzysu psychicznego.
W odpowiedzi czytamy, że ministerstwo współpracuje z samorządami i szkołami w zakresie pozyskiwania informacji o dobrych praktykach dotyczących profilaktyki suicydalnej. Zebrane informacją mają posłużyć do przygotowania materiałów dla szkół.
Podkreślono również, że aktualnie podejmowane są działania w celu pozyskania dodatkowych środków na organizację profilaktyki suicydalnej w szkołach.
W dniu 25 marca 2024 r. podsekretarz Stanu w MEN uczestniczyła w spotkaniu w Ministerstwie Zdrowia, gdzie podjęto temat konieczności podejmowania działań na rzecz zapobiegania zachowaniom samobójczym, wśród dzieci i młodzieży.