Potrzeba pracy nad podejściem do nauczania wynika ze zmieniającej się rzeczywistości, upowszechnienia cyfrowych technologii, a także likwidacji prac domowych. W ramach wsparcia dla nauczycieli powstają różne materiały, w tym najnowsze publikacje Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Instytutu Badań Edukacyjnych. Nauczyciele mogą już pobrać bezpłatne poradniki ze wskazówkami jak wspierać uczniów w efektywnym uczeniu się w szkole i w domu.
Poradniki o efektywnym uczeniu się przygotowali wspólnie eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych, nauczyciele praktycy z Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz badacze z Uniwersytetu SWPS.
Obok nowych uwarunkowań prawnych, zmian w podstawach programowych i zadawaniu prac domowych poradniki to przede wszystkim praktyczne wskazówki i konkretne informacje: jak wspierać uczniów w tym, żeby chcieli i potrafi samodzielnie się uczyć.
Ponadto vademeca dostosowane do poszczególnych etapów edukacyjnych zawierają m.in.:
prezentację 6 najskuteczniejszych strategii uczenia się,
wskazówki: jak zaplanować lekcję, żeby uczniowie maksymalnie z niej skorzystali,
omówiono zagadnienia związane z udzielaniem informacji zwrotnej i motywowaniem uczniów,
scenariusze zajęć z uczniami z przykładami prac domowych,
konkretne pomysły i przykłady z praktyki szkolnej.
Poradniki są już dostępne do pobrania:
Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych wkrótce dostępne będą kolejne vademeca: dla uczniów, dla dyrektorów szkół oraz dla rodziców/opiekunów:
Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas I–III
Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas IV–VIII
Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Jak wspierać uczniów i nauczycieli w organizacji i monitorowaniu samodzielnego uczenia się uczniów? Vademecum dla dyrektorów
Jak wspierać dziecko i nastolatka w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla rodziców uczniów.