Jak rozmawiać z uczniami o dronach nad Polską

Dodano: 18 września 2025
Jak rozmawiać z uczniami o dronach nad Polską

Wszystkie szkoły i placówki oświatowe w Polsce otrzymają rekomendacje od MEN dotyczące rozmów z uczniami o sytuacjach kryzysowych. Dokument zawiera wskazówki jak – bez wzbudzania lęku – rozmawiać z uczniami na trudne tematy, takie jak naruszenie granic powietrznych przez obce drony. Na co więc dorośli powinni zwrócić uwagę w rozmowach z dziećmi i młodzieżą?

MEN przekazało kuratoriom oświaty w całej Polsce rekomendacje jak rozmawiać z uczniami o trudnych sytuacjach kryzysowych bez wzbudzania lęku. Jest to niezwykle istotne i aktualne w kontekście naruszenia granic powietrznych przez obce drony. Rekomendacje mają trafić do wszystkich placówek oświatowych w Polsce i pomóc nauczycielom i wychowawcom w prowadzeniu tych trudnych rozmów.

Obce dorny nad Polską i inne sytuacje kryzysowe – jak rozmawiać z uczniami

Główne wskazówki dla nauczycieli i wychowawców przekazane w rekomendacji MEN to:

  • Dobrze rozpoznaj temat i korzystaj z wiarygodnych źródeł.
  • Dostosuj język i zakres informacji do wieku ucznia.
  • Używaj prostego, zrozumiałego języka.
  • Unikaj wzbudzania niepotrzebnego lęku.
  • Przypominaj zasady bezpieczeństwa i sygnały alarmowe.
  • Pytaj uczniów o emocje, obawy, poczucie bezpieczeństwa.
  • Pozwól zarówno mówić, jak i milczeć, zapewnij atmosferę bezpieczeństwa i akceptacji.
  • Zachowaj spokój i zapewnij wsparcie emocjonalne.
  • Mów spokojnym tonem, słuchaj uważnie, szanuj emocje dziecka i nie lekceważ jego wypowiedzi.
  • Uczul uczniów na fałszywe informacje pojawiające się w Internecie (dezinformacje).
  • Omawiaj zagrożenia związane z „fake newsami” i propagandą.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy