Edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna będą nauczane w szkołach od 1 września 2025 roku. 26 marca 2025 roku w Dzienniku Ustaw ogłoszono dwa rozporządzenia Ministra Edukacji dotyczące podstawy programowej przedmiotów edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska w szkole podstawowej oraz w liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole II stopnia. Zapoznaj się z ogłoszonymi aktami.
Dnia 26 marca 2025 roku ogłoszono w Dzienniku Ustaw rozporządzenia Ministra Edukacji:
Przedmiot edukacja zdrowotna będzie zastąpi przedmiot wychowanie do życia w rodzinie i będzie nieobowiązkowy. Realizowany będzie od 1 września 2025 roku w liceum ogólnokształcącym, technikum oraz branżowej szkole I stopnia.
Nowy przedmiot edukacja zdrowotna:
Zajęcia będą realizowane:
W podstawie programowej wyjaśniono, że „przedmiot edukacja zdrowotna ma charakter interdyscyplinarny, integrując elementy nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz nauk społecznych, humanistycznych, przyrodniczych i ścisłych”.
„Głównym celem podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna jest rozwijanie zaawansowanych kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie, z uwzględnieniem samodzielności w podejmowaniu świadomych decyzji zdrowotnych oraz odpowiedzialności za zdrowie własne i otoczenia w zgodzie z aktualnymi wyzwaniami epidemicznymi oraz sytuacją geopolityczną. Uczniowie uczą się, jak kształtować swój potencjał zdrowotny i kulturę zdrowotną oraz jak budować bezpieczeństwo zdrowotne, dzięki czemu stają się aktywnymi uczestnikami procesów prozdrowotnych w społeczeństwie.
Edukacja zdrowotna oprócz rozwijania alfabetyzmu zdrowotnego (ang. health literacy) koncentruje się na kształtowaniu zdolności krytycznego myślenia, analizy oraz oceny informacji dotyczących zdrowia. Proces ten szczególnie akcentuje umiejętność podejmowania trafnych decyzji zdrowotnych – zarówno w odniesieniu do własnych potrzeb, jak i potrzeb otoczenia oraz społeczności, w której uczniowie funkcjonują. Kluczowym elementem jest również podejmowanie działań profilaktycznych i naprawczych, z uwzględnieniem aspektów zdrowia publicznego i środowiskowego.
Wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna obejmują rozumienie powiązań między różnymi aspektami zdrowia (fizycznego, psychicznego, społecznego, seksualnego i środowiskowego) a czynnikami wpływającymi na ich kształtowanie, rozwijanie umiejętności analizowania i wykorzystywania wiarygodnych oraz rzetelnych źródeł informacji dotyczących zdrowia, a także promowanie zdrowego stylu życia i odpowiedzialności za zdrowie publiczne. Uczniowie kształtują zdolność współpracy i zaangażowania w działania prozdrowotne w społeczności szkolnej i lokalnej, z uwzględnieniem szeroko pojmowanego zdrowia oraz praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w życiu osobistym i społecznym na obecnym etapie życia oraz w przyszłości”.
Aby pomóc nauczycielom przygotować się do nauczania edukacji zdrowotnej zorganizowano bezpłatne studia podyplomowe z tej dziedziny.
Nowy przedmiot edukacja obywatelska ma na celu: