Do Ministerstwa Edukacji Narodowej wpłynęła interpelacja zawierająca pytania dotyczące szczegółów wprowadzenia od 1 września 2025 r. do podstawy programowej nowego przedmiotu – edukacja zdrowotna. Sprawdź, jak MEN odpowiedziało na serię pytań z interpelacji poselskiej.
Zgodnie z zapowiedziami MEN, nowy przedmiot ma obejmować szeroką tematykę związaną z ochroną zdrowia psychicznego, odżywianiem, edukacją seksualną, profilaktyką oraz problematyką uzależnień. Edukacja zdrowotna ma zastąpić obecny przedmiot wychowanie do życia w rodzinie i objąć uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych oraz I-II szkół ponadpodstawowych.
W interpelacji poselskiej skierowano do MEN następujące pytania:
Jakie konkretnie treści będą zawarte w programie nauczania edukacji zdrowotnej, zwłaszcza w odniesieniu do edukacji seksualnej?
Czy konsultacje społeczne dotyczące programu nauczania edukacji zdrowotnej, które miały się rozpocząć we wrześniu lub październiku, będą obejmowały szeroką reprezentację rodziców, pedagogów, organizacji pozarządowych oraz ekspertów z zakresu zdrowia psychicznego i seksualnego?
Jakie będą kryteria doboru nauczycieli do prowadzenia zajęć z edukacji zdrowotnej oraz jak będą wyglądały kursy i studia podyplomowe, które mają przygotować kadrę do nauczania tego przedmiotu?
Czy planowane jest monitorowanie efektów wprowadzenia tego przedmiotu i w jaki sposób będzie to realizowane?
Jakie środki finansowe przewidziano na przygotowanie i realizację programu, w tym na studia i kursy dla nauczycieli?
W jaki sposób będzie uwzględniana różnorodność poglądów w zakresie edukacji seksualnej i zdrowotnej, szczególnie w kontekście kontrowersji społecznych, które mogą towarzyszyć wprowadzeniu tego tematu do programu nauczania?
Jakie działania podejmie ministerstwo, aby uspokoić niepokoje rodziców związane z treściami nauczania z obszaru edukacji seksualnej? Czy program edukacyjny będzie dostosowany do wrażliwości społecznej, a treści będą wprowadzane w sposób odpowiedzialny i adekwatny do wieku uczniów?
W odpowiedzi na interpelację MEN poinformowało, że kończy prace nad projektem podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie nowego przedmiotu – edukacja zdrowotna. Ma on zostać wprowadzony w polskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych od 1 września 2025 roku.
Do tej pory przedmiot wychowanie do życia w rodzinie był nieobowiązkowy, a jego podstawa programowa obejmowała głównie treści związane z funkcjami rodziny, miłością, przyjaźnią, pełnieniem ról małżeńskich i rodzicielskich, seksualnością człowieka, prokreacją, problemami okresu dojrzewania.
Projektowana podstawa programowa nowego przedmiotu edukacja zdrowotna została rozbudowane o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym i środowiskowym, internetem i profilaktyką uzależnień. Zakłada się wdrożenie podczas zajęć alfabetu zdrowotnego:
wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pozwalających na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia oraz
podejmowania odpowiednich działań profilaktycznych czy naprawczych.
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli są uregulowane w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Przygotowanie merytoryczne nauczyciela musi obejmować treści nauczania określone w podstawie programowej przedmiotu, do nauczania którego nauczyciel jest zatrudniany. W przypadku przedmiotów lub zajęć, do nauczania których wymagania są inne niż wskazane wyżej, w rozporządzeniu określone są przepisy odrębne.
MEN informuje w odpowiedzi na interpelację, że w najbliższym czasie planowane jest przygotowanie projektu nowelizacji ww. rozporządzenia i określenie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli edukacji zdrowotnej.
Ponadto, niezależnie od projektowanych zmian legislacyjnych, minister edukacji zamierza zlecić wybranym uczelniom organizację kwalifikacyjnych studiów podyplomowych dla nauczycieli w zakresie edukacji zdrowotnej. Obecnie przygotowywane są materiały służące organizacji takich studiów i planowana sieć uczelni, które je poprowadzą. Sieć ta powinna gwarantować nauczycielom równomierny na terenie całego kraju dostęp do studiów. Studia te będą realizowane zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lipca 2019 r w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Oznacza to możliwość organizacji kwalifikacyjnych studiów podyplomowych dla nauczycieli posiadających już uprawnienia do nauczania innego przedmiotu. Studia te będą finansowane z budżetu ministra edukacji i będą bezpłatne dla nauczycieli.
Ponadto uczelnie będą mogły prowadzić kwalifikacyjne studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej także odpłatnie. Wówczas możliwe będzie dofinansowanie w części lub w całości ze środków wyodrębnianych w budżetach organów prowadzących szkoły, w których nauczyciele są zatrudnieni.
W roku szkolnym 2024/2025 jednym z kierunków polityki oświatowej państwa jest edukacja prozdrowotna w szkole, w tym kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijaniu sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej oraz nauki udzielania pierwszej pomocy. Tymczasem ustalenie przez ministra edukacji kierunku polityki oświatowej stanowi – wynikające z przepisów prawa – zobowiązanie dla publicznych placówek doskonalenia do organizowania doskonalenia w tym zakresie.