MEN planuje zwiększyć łączną liczbę godzin przedmiotów nauk przyrodniczych w szkole podstawowej. Edukacja przyrodnicza ma być bardziej zintegrowana, a przedmioty w jej ramach – bardziej równomiernie rozłożone. Podstawy programowe, dotyczące tych przedmiotów będą szeroko konsultowane wiosną tego roku.
Aktualny wymiar edukacji przyrodniczej to:
2 godziny zajęć przyrody tygodniowo w czwartej klasie;
po 1 godzinie biologii i geografii w klasach piątej i szóstej.
Jest to razem 6 godzin przedmiotów przyrodniczych tygodniowo w klasach IV-VI;
po 4 godziny fizyki i chemii oraz po 3 godziny biologii i geografii w klasach VII-VIII.
Jest to łącznie 20 godzin przedmiotów przyrodniczych tygodniowo w klasach IV-VIII.
Nowa propozycja MEN to:
3 godziny przyrody tygodniowo w każdym roku w klasach IV-VI,
łącznie po 3 godziny tygodniowo biologii, chemii, fizyki i geografii w klasach VII-VIII.
Będzie to w sumie 21 godzin przedmiotów przyrodniczych w klasach IV-VIII.
Zdaniem MEN integracja treści z różnych przedmiotów, to również sposób na pogłębianie rozumowania i jego większą elastyczność; rozwijanie ciekawości świata, a także możliwość lepszego dopasowania do wyzwań współczesnego świata.
Podstawy programowe, dotyczące wszystkich przedmiotów przyrodniczych, zostaną szeroko skonsultowane:
w ramach eksperckich konsultacji MEN wiosną tego roku oraz
na późniejszym etapie prac, podczas wdrażania ich zgodnie z rządowym procesem legislacyjnym.