Edukacja przyrodnicza – więcej godzin, większa integracja przedmiotów

Dodano: 20 marca 2025
Edukacja przyrodnicza – więcej godzin, większa integracja przedmiotów

MEN planuje zwiększyć łączną liczbę godzin przedmiotów nauk przyrodniczych w szkole podstawowej. Edukacja przyrodnicza ma być bardziej zintegrowana, a przedmioty w jej ramach – bardziej równomiernie rozłożone. Podstawy programowe, dotyczące tych przedmiotów będą szeroko konsultowane wiosną tego roku.

Edukacja przyrodnicza – aktualny wymiar

Aktualny wymiar edukacji przyrodniczej to:

  • 2 godziny zajęć przyrody tygodniowo w czwartej klasie;

  • po 1 godzinie biologii i geografii w klasach piątej i szóstej.

Jest to razem 6 godzin przedmiotów przyrodniczych tygodniowo w klasach IV-VI;

  • po 4 godziny fizyki i chemii oraz po 3 godziny biologii i geografii w klasach VII-VIII.

Jest to łącznie 20 godzin przedmiotów przyrodniczych tygodniowo w klasach IV-VIII.

Edukacja przyrodnicza – propozycja MEN

Nowa propozycja MEN to:

  • 3 godziny przyrody tygodniowo w każdym roku w klasach IV-VI,

  • łącznie po 3 godziny tygodniowo biologii, chemii, fizyki i geografii w klasach VII-VIII. 

Będzie to w sumie 21 godzin przedmiotów przyrodniczych w klasach IV-VIII.

Uwaga, zagadnienia z fizyki i chemii pojawią się na wcześniejszym etapie edukacji, w ramach przyrody.

Zdaniem MEN integracja treści z różnych przedmiotów, to również sposób na pogłębianie rozumowania i jego większą elastyczność; rozwijanie ciekawości świata, a także możliwość lepszego dopasowania do wyzwań współczesnego świata.

MEN pracuje nad edukacją przyrodniczą i już dziś zaprasza na konsultacje

Podstawy programowe, dotyczące wszystkich przedmiotów przyrodniczych, zostaną szeroko skonsultowane:

  • w ramach eksperckich konsultacji MEN wiosną tego roku oraz

  • na późniejszym etapie prac, podczas wdrażania ich zgodnie z rządowym procesem legislacyjnym. 

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy