Dodatkowe zajęcia specjalistyczne. MEiN odpowiada na najczęściej zadawane pytania

Dodano: 15 lutego 2022
Dodatkowe zajęcia specjalistyczne. MEiN odpowiada na najczęściej zadawane pytania

W ubiegłym tygodniu przedstawiciele resortu edukacji informowali o dodatkowych pieniądzach na organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dziś MEiN odpowiada na pytania dotyczące zajęć specjalistycznych.

Na stronie internetowej MEiN zamieszczono również dodatkowe materiały, w tym także wzór zestawienia niezbędnego do rozliczenia.

Materiały dotyczące dodatkowych środków na pomoc psychologiczno-pedagogiczną znajdują się TUTAJ>>

Dodatkowa pomoc psychologiczno-pedagogiczna w odpowiedziach MEiN

W jaki sposób wnioskować o dodatkowe środki w szkołach liczących np. 65 lub 125 uczniów?

Środki, które trafią do jednostek samorządu terytorialnego, będą naliczone na podstawie liczby uczniów w szkołach wg stanu na 30 września 2021 r. 

W Strefie Pracownika SIO został udostępniony raport z liczbą uczniów na 30 września 2021r. przyjętą do naliczenia środków do tego programu. Raport jest dostępny w sekcji raporty/raporty SIO2 rok 2021/2022.

Dyrektorzy szkół publicznych ustalają w porozumieniu z organem prowadzącym liczbę godzin planowanych w szkole dodatkowych zajęć specjalistycznych.  

W przypadku szkół dotowanych, wnioskowaną liczbę godzin można wyliczyć, mnożąc ogólną liczbę uczniów w szkole przez kwotę 39,55 zł na ucznia, następnie otrzymaną kwotę dzieląc przez 64 zł na godzinę: 

ogólna liczba uczniów w szkole x 39.55 zł

64 zł/godz.

Czy dodatkowe godziny na zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być prowadzone w przedszkolu/oddziale przedszkolnym?

Nie. Wsparcie nie jest skierowane do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych.

Czy organy prowadzące będą składać dodatkowe wnioski o zwiększenie subwencji?

Podział środków jest maksymalnie uproszczony i zostanie dokonany przez MEiN na podstawie liczby uczniów w szkołach na 30 września 2021 r. Nie będzie potrzeby składania dodatkowych wniosków. 

Czy do realizacji zajęć w szkole można zatrudnić dodatkową kadrę? 

Dyrektor szkoły może powierzyć ich realizację nauczycielom pracującym już w szkole. Wporozumieniu z organem prowadzącym może także zatrudnić dodatkowych nauczycieli. 

Jakie zajęcia specjalistyczne można prowadzić z uczniami?

Dodatkowe godziny będą przeznaczone za organizację zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w tym zakresie.

Ilu uczniów może uczestniczyć w grupach na zajęciach specjalistycznych?

Liczebność uczniów na zajęciach z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej określone są w przepisach rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej:

  • z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
  • z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach,

Zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin mają być organizowane zgodnie z tymi przepisami.

Czy możliwe jest prowadzenie zajęć specjalistycznych w formie indywidualnej?

W zależności od potrzeb uczniów zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone również indywidualnie. 

W jaki sposób o dodatkowe godziny powinny wnioskować szkoły filialne?

Dyrektor szkoły, w której funkcjonuje filia, składa do organu prowadzącego Informację o liczbie godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej planowanych do realizacji w szkole. Uwzględnia przy tym uczniów szkoły i uczniów filii tej szkoły.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy