Dodatkowe pieniądze na pomoc psychologiczno-pedagogiczną – zajęcia już od 1 marca 2022 r.

Dodano: 8 lutego 2022
Dodatkowe pieniądze na pomoc psychologiczno-pedagogiczną – zajęcia już od 1 marca 2022 r.

MEiN poinformował o dodatkowych środkach finansowych na organizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Pierwsze zajęcia z dodatkowej puli mają być prowadzone już od 1 marca 2022 r.

Pomocy psychologiczno-pedagogiczna w 2022 r. 

Ministerstwo Edukacji i Nauki poinformowało, że w 2022 r. zabezpieczono środki finansowe, które będą przeznaczone na organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, tj. na:

  • dodatkowe zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej – środki planowane od 1 marca br. 
  • pierwszy etap standaryzacji zatrudnienia nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i pedagogów specjalnych od września 2022 r. – środki planowane od 1 września br.

Dodatkowa pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Już od 1 marca 2022 r. publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, ponadpodstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego będą mogły realizować zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin.

Wsparcie ma obejmować organizację zajęć:

  • korekcyjno-kompensacyjnych,
  • logopedycznych,
  • rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne  
  • innych zajęć o charakterze terapeutycznym

dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w tym zakresie. 

Zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli:

  • psychologów,
  • pedagogów,
  • logopedów,
  • doradców zawodowych,
  • terapeutów pedagogicznych.

W przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, będą mogły być prowadzone również przez innych specjalistów. 

Dodatkowe zajęcia specjalistyczne już od 1 marca 2022 r.

MEiN przedstawił szczegółowe kalendarium dotyczące wprowadzania dodatkowych zajęć: 

  • do 21 lutego 2022 r. – dyrektorzy szkół przekażą do organu prowadzącego informacje o liczbie godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych zaplanowanych do realizacji w danej szkole lub wniosek o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie organizacji dodatkowych zajęć specjalistycznych,
  • do końca lutego 2022 r. – MEiN dokona podziału środków i przekaże do Ministerstwa Finansów,
  • od 1 marca do 20 grudnia 2022 r. – będzie miała miejsce realizacja dodatkowych zajęć specjalistycznych. 

Zajęcia będą mogły być prowadzone od 1 marca 2022 r. MEiN podkreśla jednak, że to dyrektor szkoły, stosownie do potrzeb i możliwości – zadecyduje o terminie ich rozpoczęcia. Zajęcia powinny zostać zrealizowane do 20 grudnia 2022 r.

Dodatkowe zajęcia specjalistyczne będą zorganizowane zgodnie z rozpoznanymi potrzebami uczniów, w tym również uczniów rozpoczynających kształcenie w roku szkolnym 2022/2023.

Podział środków na realizację dodatkowych zajęć specjalistycznych 

Finansowanie dodatkowych zajęć w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej będzie realizowane z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, która zostanie powiększona w tym celu o kwotę 180 mln zł. Podział środków pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego odbędzie się zgodnie z kryteriami podziału rezerwy na rok 2022. 

Podział środków będzie maksymalnie uproszczony i zostanie dokonany przez MEiN na podstawie liczby uczniów w szkołach na dzień 30 września 2021 r. Środki na rachunki JST przekaże Ministerstwo Finansów. Zakładamy, że przekazanie środków nastąpi przed terminem rozpoczęcia zajęć.

Wsparcie finansowe na organizację dodatkowych zajęć dla uczniów szkół niepublicznych i publicznych, które nie są prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego oraz na uczniów szkół prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne rejestrowanych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zostanie przekazane w formie dotacji celowej.

Pierwszy etap standaryzacji zatrudnienia specjalistów

Od 1 września 2022 r. rozpocznie się wdrażanie pierwszego etapu standaryzacji zatrudniania nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i pedagogów specjalnych w przedszkolach i szkołach. Rozwiązania w tym zakresie będą wprowadzane stopniowo, do 1 września 2024 r. 

Tematyka

Sprawdź inne serwisy