Na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji zamieszczono publikację pt. Czytam. Rozumiem. Wiem. Potrafię. Rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem uczniów z doświadczeniem migracji. Publikacja zawiera specjalny zbiór tekstów popularnonaukowych wraz z ćwiczeniami przygotowany na potrzeby dydaktyki języka polskiego dla uczniów z doświadczeniem migracji. Celem opracowania jest przede wszystkim rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem – umiejętności kluczowej w środowisku szkolnym.
W celu wspomożenia uczniów z doświadczeniem migracji w nauce języka polskiego, opracowano dla nich specjalny zbiór tekstów wraz z ćwiczeniami, których celem jest rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem dłuższych tekstów, przygotowujących do pracy z treściami zawartymi w szkolnych podręcznikach z różnych przedmiotów.
Tematyka tekstów w Czytam. Rozumiem. Wiem. Potrafię. Rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem uczniów z doświadczeniem migracji reprezentuje zagadnienia historyczne, przyrodnicze oraz kulturowe. Dobór ten nie jest przypadkowy, ponieważ uczniowie z doświadczeniem migracji ze względu na swoją sytuację językową potrzebują słownictwa, które wykracza poza dostępne podręczniki do nauczania języka polskiego jako obcego. Praca z zaproponowanymi materiałami pozwoli im utrwalić nie tylko struktury leksykalno-gramatyczne, ale poszerzy słownictwo oraz usprawni techniki czytania i pracy z tekstem popularnonaukowym.
Zbiór opracowano na potrzeby dydaktyki języka polskiego jako języka edukacji szkolnej dla uczniów z doświadczeniem migracji, którzy dysponują umiejętnościami językowymi na poziomie A1, A2 oraz B1. Mogą z nim pracować uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej, warto także sięgać po niego w pracy z uczniami szkół ponadpodstawowych. Należy przy tym pamiętać, że proponowany materiał nie jest podręcznikiem do nauki języka obcego, ale jego fragmenty mogą stać się komponentami dodatkowych lekcji języka polskiego lub stanowić fundament planowanej jednostki dydaktycznej. Zbiór przeznaczony jest dla uczniów uczęszczających do polskich szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, dla których język polski jest nie tylko językiem obcym, ale przede wszystkim językiem edukacji szkolnej w zakresie przedmiotów humanistycznych, przyrodniczych i artystycznych.
Ćwiczenia wyposażono w bogaty materiał ikonograficzny przydatny również do tworzenia przez uczniów wypowiedzi ustnych. Prowadzący zajęcia może je wykorzystywać jako bodziec do rozwijania sprawności mówienia pod względem płynności, bogactwa leksykalnego oraz poprawności gramatycznej.
Źródło: strona internetowa Ośrodka Rozwoju Edukacji