W związku z trudną sytuacją wielu samorządów, nauczycielom wychowawcom często przyznawany jest minimalny, wymagany przepisami, dodatek za pełnienie tej funkcji. Nauczyciele od dawna sygnalizują, że kwoty te są nieadekwatne do zakresu obowiązków i odpowiedzialności. Czy MEN planuje zmiany w tym zakresie?
Do ministra edukacji trafiła interpelacja w sprawie dodatków za wychowawstwo. Ustalanie ich wysokości należy do samorządów, które bardzo często przyznają dodatki w minimalnej dopuszczalnej przepisami prawa wysokości. Tymczasem minimalna wysokość dodatku funkcyjnego z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy to jedynie 300 zł. W związku z tym do MEN skierowano następujące pytania:
Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje propozycje zmian prawnych, które zwiększyłyby minimalną wysokość dodatku dla wychowawców? Jeśli tak, to kiedy i jakie skutki finansowe dla budżetu państwa generowałaby tego typu zmiana?
Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadzi inne – także pozafinansowe – działania mające docenić rolę wychowawczyń i wychowawców klas?
Od 1 września 2019 r. obowiązuje ujednolicona minimalna stawka dodatku z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy. Zgodnie z przepisami Karty Nauczyciela, nie może on być niższy niż 300 zł. Organy prowadzące szkoły mogą jednak podwyższać minimalną wysokość tego dodatku w drodze regulaminu wynagradzania.
W swojej odpowiedzi MEN przypomina, że to organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego, w drodze regulaminu wynagradzania określa:
wysokość dodatku z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy oraz
szczegółowe warunki przyznawania tego dodatku.
W 2024 roku powołano Zespół do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli, którego zadaniem jest przygotowanie propozycji rozwiązań w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli. W odpowiedzi na interpelację czytamy, że resort edukacji podziela opinie o potrzebie wzmocnienia prestiżu zawodu nauczyciela, m.in. przez poprawę organizacji i warunków pracy. Ruszyły prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela zawierającym rozwiązania wspierające nauczycieli.
W dalszych pracach nad projektem nowelizacji Karty Nauczyciela i poprawą warunków pracy nauczycieli przewidziano rozważenie podwyższenia minimalnej stawki dodatku z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy.
MEN przypomina o innych systemowych mechanizmach wspierających rozwój zawodowy nauczycieli, bez względu na pełnioną funkcję, czyli o dofinansowaniach:
doskonalenia zawodowego, w tym studiów podyplomowych. Środki na ten cel wyodrębniane są corocznie w budżetach organów prowadzących szkoły;
kosztów związanych z zatrudnianiem doradców metodycznych;
organizacji ogólnokrajowych zadań z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli.