Ostatnia kontrola NIK pokazała znaczną skalę nieprawidłowości w systemie sprawdzania i oceniania egzaminów maturalnych w latach 2021-2024. Wyniki bywały nierzetelne, nieobiektywne i niesprawiedliwe. Dla maturzystów może to oznaczać utratę szansy na wymarzone studia. W związku z tym MEN zapytano o działania w kierunku poprawy systemu sprawdzania i oceniania egzaminów.
W interpelacji w sprawie nieprawidłowości w sprawdzaniu i ocenianiu egzaminów maturalnych przestawiono wyniki ostatniej kontroli przeprowadzona przez Delegaturę NIK w Poznaniu i dotyczyła lat 2021 – 2024. Kontrola wykazała, że:
Dane o błędach popełnianych przez egzaminatorów dotyczą tylko prac ponownie sprawdzanych, tj. około 1 % wszystkich prac z różnych przedmiotów. Faktyczna skala nieujawnionych błędów w wynikach egzaminów może być więc o wiele większa i mieć znacznie większy wpływ na jakość oceniania.
W związku z powyższym do MEN skierowano następujące pytania:
Na egzaminie maturalnym wszystkie zadania sprawdzają i oceniają egzaminatorzy. Informacje dotyczące egzaminu maturalnego oraz egzaminu ósmoklasisty odnoszą się jedynie do arkuszy standardowych. Niestety, w takiej sytuacji nie ma możliwości całkowitego wyeliminowania pomyłek popełnianych ze strony egzaminatorów.
W zadaniach otwartych nie ma „klucza odpowiedzi”. Każdy egzaminator podejmuje decyzję o przyznaniu bądź nieprzyznaniu punktów za konkretne rozwiązanie. Zdarza się, że taka decyzja nie jest łatwa, ale zawsze powinna opierać się na:
Zasady dotyczące składu komisji określone w art. 44 zzu ustawy o systemie oświaty to:
Na mocy obowiązujących od 11 stycznia 2025 r. zmian w ustawie o systemie oświaty, funkcja egzaminatora – weryfikatora (biorącego udział w przeprowadzaniu egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego) została po raz pierwszy uregulowana prawnie.
Zgodnie z nowymi przepisami do zadań egzaminatora – weryfikatora (w przypadku egzaminów z zakresu kształcenia ogólnego) należy sprawdzenie i ocenienie prac egzaminacyjnych wskazanych przez przewodniczącego zespołu egzaminatorów. Dotyczy to prac już poprzednio sprawdzonych i ocenionych przez egzaminatorów wchodzących w skład danego zespołu egzaminatorów. Ma to na celu zweryfikowanie poprawności sprawdzenia i ocenienia prac egzaminacyjnych przez tych egzaminatorów.
Okręgowe komisje egzaminacyjne corocznie organizują dla wszystkich egzaminatorów quizy, które dają egzaminatorom możliwość praktyki w sprawdzaniu i ocenianiu rozwiązań zadań egzaminacyjnych. Zazwyczaj OKE organizują każdego roku od 1 do 3 takich quizów dla danego przedmiotu, w zależności od stopnia skomplikowania zasad oceniania dla danego zadania oraz doświadczeń w ocenianiu we wcześniejszych latach.
Ponadto CKE we współpracy z OKE organizują kilkugodzinne szkolenia, podczas których:
Szkolenia są najpierw prowadzone przez ekspertów OKE dla przewodniczących zespołów egzaminatorów, a następnie dla samych egzaminatorów. Udział w takim szkoleniu jest obowiązkowy dla każdego egzaminatora wyznaczonego do pracy w zespole.
Przewodniczący zespołu egzaminatorów:
Dodatkowo konsultowane przez egzaminatora z przewodniczącym zespołu egzaminatorów są:
W przypadkach szczególnie problematycznych rozwiązania są konsultowane ponadto z:
Wówczas eksperci wspólnie ustalają jednolite dla całego kraju zasady oceniania takich rozwiązań zadań. Są one przekazywane wszystkim egzaminatorom. Zgodnie z procedurą egzaminatorzy są zobowiązani do powtórnej oceny prac, w których takie rozwiązanie wystąpiło.
W odpowiedzi na interpelację MEN podkreśla opisane wyżej zasady służą zapewnieniu rzetelności sprawdzania i oceniania prac. Ostatecznie jednak, niezależnie od szczegółowości procedur, ostateczny wynik egzaminu zależy od rzetelności i poczucia odpowiedzialności każdego egzaminatora.
MEN dodaje również, że razem z CKE i OKE szczegółowo analizują treść wystąpienia pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli „System sprawdzania i oceniania egzaminów maturalnych w latach 2021-2024”. Główny nacisk zostanie położony na analizę obowiązujących procedur sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych w kontekście wskazanych w wystąpieniu NIK szczegółowych uwag i zastrzeżeń. MEN zapowiada prace nad możliwymi do wdrożenia modyfikacjami tych procedur, tak by zwiększyć skuteczność eliminowania błędów w ocenianiu prac przed ogłoszeniem wyników egzaminów.