Błędy w systemie sprawdzania matur – MEN zapowiada analizy i zmiany po kontroli NIK

Dodano: 23 września 2025
Błędy w systemie sprawdzania i oceniania egzaminów maturalnych – MEN zapowiada analizy i zmiany

Ostatnia kontrola NIK pokazała znaczną skalę nieprawidłowości w systemie sprawdzania i oceniania egzaminów maturalnych w latach 2021-2024. Wyniki bywały nierzetelne, nieobiektywne i niesprawiedliwe. Dla maturzystów może to oznaczać utratę szansy na wymarzone studia. W związku z tym MEN zapytano o działania w kierunku poprawy systemu sprawdzania i oceniania egzaminów.

Co piąty egzaminator się mylił – NIK przeprowadził kontrolę matur z lat 2021-2024

W interpelacji w sprawie nieprawidłowości w sprawdzaniu i ocenianiu egzaminów maturalnych przestawiono wyniki ostatniej kontroli przeprowadzona przez Delegaturę NIK w Poznaniu i dotyczyła lat 2021 – 2024. Kontrola wykazała, że:

  • co piąty egzaminator OKE w Poznaniu popełniał błędy merytoryczne w ocenie prac maturalnych;
  • od 10 % do 18 % egzaminujących popełniało błędy techniczne;
  • w Poznaniu 40 % wniosków o weryfikację wyniku egzaminu maturalnego kończyło się jego podwyższeniem i koniecznością zmiany świadectwa dojrzałości (w 2023 r. było to, aż 45 %).
  • niemal w co drugim wniosku o wgląd do pracy maturzysta zasadnie zakwestionował wynik egzaminu (w całym kraju dotyczyło to 25 % takich przypadków.).

Dane o błędach popełnianych przez egzaminatorów dotyczą tylko prac ponownie sprawdzanych, tj. około 1 % wszystkich prac z różnych przedmiotów. Faktyczna skala nieujawnionych błędów w wynikach egzaminów może być więc o wiele większa i mieć znacznie większy wpływ na jakość oceniania.

W związku z powyższym do MEN skierowano następujące pytania:

  1. Jak Pani Ministra ustosunkuje się do przedstawionej kwestii i wyników kontroli NIK?
  2. Jakie działania zamierza podjąć ministerstwo, by błędy w sprawdzaniu i ocenianiu egzaminów maturalnych były skutecznie eliminowane przed ogłoszeniem ich wyników oraz aby lepiej szkolić egzaminatorów, tak by jakość ich pracy była coraz wyższa?

Na egzaminie maturalnym wszystkie zadania sprawdzają i oceniają egzaminatorzy. Informacje dotyczące egzaminu maturalnego oraz egzaminu ósmoklasisty odnoszą się jedynie do arkuszy standardowych. Niestety, w takiej sytuacji nie ma możliwości całkowitego wyeliminowania pomyłek popełnianych ze strony egzaminatorów.

W zadaniach otwartych nie ma „klucza odpowiedzi”. Każdy egzaminator podejmuje decyzję o przyznaniu bądź nieprzyznaniu punktów za konkretne rozwiązanie. Zdarza się, że taka decyzja nie jest łatwa, ale zawsze powinna opierać się na:

  • zaproponowanych przez ekspertów Centralnej Komisji Egzaminacyjnej modeli rozwiązań. Przy czym zasady oceniania do każdego przedmiotu zawierają informację, że akceptowane są wszystkie odpowiedzi merytorycznie poprawne i spełniające warunki zadania. Podane przykładowe rozwiązania, stanowią jedynie wskazówkę dla egzaminatora;
  • merytorycznej wiedzy oraz zawodowego doświadczenia.

W każdym zespole egzaminatorów jest osoba wyznaczona do weryfikacji poprawności systemu sprawdzania matur

Zasady dotyczące składu komisji określone w art. 44 zzu ustawy o systemie oświaty to:

  1. Prace egzaminacyjne sprawdzają i oceniają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów prowadzonej w każdej Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej (wyznaczeni przez dyrektora danej OKE). Tworzą oni zespół egzaminatorów.
  2. Spośród członków każdego zespołu dyrektor OKE wyznacza jego przewodniczącego.
  3. W składzie każdego zespołu egzaminatorów uwzględniana jest osoba, której zadaniem jest weryfikowanie poprawności sprawdzenia i ocenienia określonej próbki prac wcześniej sprawdzonych i ocenionych przez egzaminatora. Kontrola próbki ma służyć ocenie mechanizmu kontrolnego jakości pracy egzaminatorów.

Od stycznia 2025 r. ustawa o systemie oświaty reguluje funkcje egzaminatora–weryfikatora

Na mocy obowiązujących od 11 stycznia 2025 r. zmian w ustawie o systemie oświaty, funkcja egzaminatora – weryfikatora (biorącego udział w przeprowadzaniu egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego) została po raz pierwszy uregulowana prawnie.

Zgodnie z nowymi przepisami do zadań egzaminatora – weryfikatora (w przypadku egzaminów z zakresu kształcenia ogólnego) należy sprawdzenie i ocenienie prac egzaminacyjnych wskazanych przez przewodniczącego zespołu egzaminatorów. Dotyczy to prac już poprzednio sprawdzonych i ocenionych przez egzaminatorów wchodzących w skład danego zespołu egzaminatorów. Ma to na celu zweryfikowanie poprawności sprawdzenia i ocenienia prac egzaminacyjnych przez tych egzaminatorów.

Jeżeli między oceną egzaminatora a oceną egzaminatora-weryfikatora wystąpi rozbieżność w liczbie przyznanych punktów, ostateczną decyzję podejmuje przewodniczący zespołu egzaminatorów.

System szkolenia egzaminatorów obejmuje quizy dla danego przedmiotu

Okręgowe komisje egzaminacyjne corocznie organizują dla wszystkich egzaminatorów quizy, które dają egzaminatorom możliwość praktyki w sprawdzaniu i ocenianiu rozwiązań zadań egzaminacyjnych. Zazwyczaj OKE organizują każdego roku od 1 do 3 takich quizów dla danego przedmiotu, w zależności od stopnia skomplikowania zasad oceniania dla danego zadania oraz doświadczeń w ocenianiu we wcześniejszych latach.

Ponadto CKE we współpracy z OKE organizują kilkugodzinne szkolenia, podczas których:

  • przypominane są zasady oceniania rozwiązań zadań oraz
  • przeprowadzane są ćwiczenia z oceniania rozwiązań zadań egzaminacyjnych zastosowanych w danym arkuszu egzaminacyjnym w danej sesji egzaminacyjnej.

Szkolenia są najpierw prowadzone przez ekspertów OKE dla przewodniczących zespołów egzaminatorów, a następnie dla samych egzaminatorów. Udział w takim szkoleniu jest obowiązkowy dla każdego egzaminatora wyznaczonego do pracy w zespole.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o systemie oświaty z 21 listopada 2024 r. możliwe jest skreślenie z ewidencji egzaminatora, który nie uczestniczy w okresowych szkoleniach egzaminatorów organizowanych przez OKE.

O rzetelność i sprawiedliwość oceniania dba przewodniczący zespołu egzaminatorów

Przewodniczący zespołu egzaminatorów:

  • w ramach opisanych wyżej „kontroli próbek” porównuje dwie oceny danej pracy przyznane przez dwie osoby niezależnie (egzaminatora i egzaminatora – weryfikatora) i reaguje w przypadku rozbieżności w ocenie (liczbie przyznanych punktów);
  • zazwyczaj przeprowadza z egzaminatorem rozmowę i wskazuje na kryteria lub zadania, w których ocena egzaminatora (bądź egzaminatora – weryfikatora) była niewłaściwa i doszkala egzaminatora w tym zakresie;
  • może zdecydować np. o zwiększeniu liczby prac przyznanych danemu egzaminatorowi do oceny przez egzaminatora – weryfikatora, ograniczeniu liczby prac przyznanych danemu egzaminatorowi, a także o wykluczeniu danego egzaminatora z zespołu egzaminatorów – jeżeli błędy w ocenie powtarzają się u tej samej osoby;
  • może przekazać ekspertowi OKE negatywną rekomendację w odniesieniu do danego egzaminatora. Skutkuje to niewyznaczeniem tej osoby do sprawdzania prac egzaminacyjnych w kolejnych sesjach.

Niestandardowe i problematyczne zadania są konsultowane z różnymi organami

Dodatkowo konsultowane przez egzaminatora z przewodniczącym zespołu egzaminatorów są:

  • niestandardowe rozwiązania zadań przez zdających oraz
  • rozwiązania, których negatywna ocena może skutkować przyznaniem 0 pkt za całe wielopunktowe zadanie.

W przypadkach szczególnie problematycznych rozwiązania są konsultowane ponadto z:

  • ekspertem OKE oraz
  • ekspertem CKE lub ekspertem zewnętrznym, który z daną instytucją współpracuje.

Wówczas eksperci wspólnie ustalają jednolite dla całego kraju zasady oceniania takich rozwiązań zadań. Są one przekazywane wszystkim egzaminatorom. Zgodnie z procedurą egzaminatorzy są zobowiązani do powtórnej oceny prac, w których takie rozwiązanie wystąpiło.

Ostateczny wynik egzaminów maturalnych zależy od rzetelności i odpowiedzialności egzaminatora

W odpowiedzi na interpelację MEN podkreśla opisane wyżej zasady służą zapewnieniu rzetelności sprawdzania i oceniania prac. Ostatecznie jednak, niezależnie od szczegółowości procedur, ostateczny wynik egzaminu zależy od rzetelności i poczucia odpowiedzialności każdego egzaminatora.

MEN zapowiada prace analityczne i modyfikacyjne w zakresie procedur sprawdzania i oceniania egzaminów

MEN dodaje również, że razem z CKE i OKE szczegółowo analizują treść wystąpienia pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli „System sprawdzania i oceniania egzaminów maturalnych w latach 2021-2024”. Główny nacisk zostanie położony na analizę obowiązujących procedur sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych w kontekście wskazanych w wystąpieniu NIK szczegółowych uwag i zastrzeżeń. MEN zapowiada prace nad możliwymi do wdrożenia modyfikacjami tych procedur, tak by zwiększyć skuteczność eliminowania błędów w ocenianiu prac przed ogłoszeniem wyników egzaminów.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy