Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało komunikat, w którym jednoznacznie wskazuje, że niewłaściwie wystawione świadectwo ukończenia szkoły podstawowej nie uniemożliwia absolwentowi udziału w rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej.
W przypadku, gdy uczeń otrzymał świadectwo wydane niezgodnie z obowiązującym wzorem lub na blankiecie pozbawionym zabezpieczeń przed fałszerstwem, dokument ten nadal może zostać złożony w szkole ponadpodstawowej. Po jego wymianie należy dostarczyć nowy egzemplarz w ramach uzupełnienia dokumentacji – bez negatywnego wpływu na proces rekrutacji.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. poz. 1120 z późn. zm.), w roku szkolnym 2024/2025 szkoły podstawowe i ponadpodstawowe są zobowiązane do stosowania obowiązujących wzorów świadectw. Wzory te powinny być drukowane na blankietach zabezpieczonych przed fałszerstwem.
Jeśli szkoła przez pomyłkę wydała świadectwo na niewłaściwym wzorze lub niezabezpieczonym blankiecie, jest zobowiązana do niezwłocznej wymiany świadectwa, zgodnie z § 59 rozporządzenia o świadectwach i drukach. Obowiązek ten spoczywa na szkole niezależnie od tego, czy uczeń już rozpoczął proces rekrutacji.
W roku szkolnym 2024/2025 szkoły podstawowe i ponadpodstawowe są zobowiązane wydawać świadectwa ukończenia szkoły według wzorów określonych w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 roku w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków - Dz.U. poz. 1120 z późn. zm.
Wykaz wzorów stanowi załącznik nr 2 do ww. rozporządzenia. W przypadku świadectw ukończenia szkoły podstawowej obowiązują symbole od MEiN-I/8/1 do MEiN-I/12-SZ/1.
Świadectwo ukończenia szkoły – jako dokument publiczny trzeciej kategorii – ma też zawierać symbol nazwy producenta, rok produkcji oraz oznaczenie indywidualne blankietu.
Strona internetowa MEN: