Funkcje i rola psychologa w przedszkolu

Julia Przybył

Autor: Julia Przybył

Dodano: 17 listopada 2025
  Funkcje i rola psychologa w przedszkolu

Współczesne przedszkole to nie tylko miejsce opieki i nauki podstawowych umiejętności, ale także przestrzeń wspierająca rozwój społeczny, emocjonalny i poznawczy dziecka. Bardzo ważną rolę w tym procesie pełni psycholog przedszkolny, który współpracuje z dziećmi, rodzicami, nauczycielami oraz innymi specjalistami w placówce. Jego działania mają charakter kompleksowy, ponieważ obejmują diagnozę, wsparcie indywidualne i grupowe, profilaktykę oraz interwencje kryzysowe. Wszystkie te obowiązki wynikają z rozporządzenia MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, a ich prawidłowe wdrożenie w praktyce jest niezbędne dla zapewnienia dzieciom bezpiecznych warunków do rozwoju.

Podstawowym zadaniem psychologa przedszkolnego jest diagnozowanie indywidualnych potrzeb, możliwości i ograniczeń dziecka. Rozporządzenie jasno określa, że specjalista powinien rozpoznawać zarówno możliwości psychofizyczne dzieci, jak i potencjalne bariery utrudniające im funkcjonowanie w grupie przedszkolnej. W praktyce oznacza to systematyczną obserwację, ocenę i analizę zachowań dzieci w różnych kontekstach, np. podczas zabawy swobodnej, zajęć grupowych, aktywności indywidualnych, a także w interakcjach z rówieśnikami i nauczycielami.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak psycholog w przedszkolu rozpoznaje potrzeby przedszkolaka i na czym polega diagnoza oparta na obserwacji, rozmowie i pracy z dzieckiem?
  • W jaki sposób psycholog wspiera dzieci, nauczycieli i dyrektora przedszkola w radzeniu sobie z problemami emocjonalnymi, społecznymi i adaptacyjnymi?
  • Jakie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej otrzymuje przedszkolak i jak psycholog monitoruje efekty tych działań?
  • Jak wygląda współpraca psychologa z rodzicami oraz jakie znaczenie ma budowanie zaufania między domem a przedszkolem?
  • Na czym polegają działania mające na celu profilaktykę i interwencje kryzysowe, zapewniając dzieciom bezpieczeństwo i wsparcie?

Pozostało jeszcze 78% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 17 listopada 2025

Autor: Julia Przybył

Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy