Autor: Julia Przybył
Dodano: 17 listopada 2025

Współczesne przedszkole to nie tylko miejsce opieki i nauki podstawowych umiejętności, ale także przestrzeń wspierająca rozwój społeczny, emocjonalny i poznawczy dziecka. Bardzo ważną rolę w tym procesie pełni psycholog przedszkolny, który współpracuje z dziećmi, rodzicami, nauczycielami oraz innymi specjalistami w placówce. Jego działania mają charakter kompleksowy, ponieważ obejmują diagnozę, wsparcie indywidualne i grupowe, profilaktykę oraz interwencje kryzysowe. Wszystkie te obowiązki wynikają z rozporządzenia MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, a ich prawidłowe wdrożenie w praktyce jest niezbędne dla zapewnienia dzieciom bezpiecznych warunków do rozwoju.
Podstawowym zadaniem psychologa przedszkolnego jest diagnozowanie indywidualnych potrzeb, możliwości i ograniczeń dziecka. Rozporządzenie jasno określa, że specjalista powinien rozpoznawać zarówno możliwości psychofizyczne dzieci, jak i potencjalne bariery utrudniające im funkcjonowanie w grupie przedszkolnej. W praktyce oznacza to systematyczną obserwację, ocenę i analizę zachowań dzieci w różnych kontekstach, np. podczas zabawy swobodnej, zajęć grupowych, aktywności indywidualnych, a także w interakcjach z rówieśnikami i nauczycielami.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak psycholog w przedszkolu rozpoznaje potrzeby przedszkolaka i na czym polega diagnoza oparta na obserwacji, rozmowie i pracy z dzieckiem?
- W jaki sposób psycholog wspiera dzieci, nauczycieli i dyrektora przedszkola w radzeniu sobie z problemami emocjonalnymi, społecznymi i adaptacyjnymi?
- Jakie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej otrzymuje przedszkolak i jak psycholog monitoruje efekty tych działań?
- Jak wygląda współpraca psychologa z rodzicami oraz jakie znaczenie ma budowanie zaufania między domem a przedszkolem?
- Na czym polegają działania mające na celu profilaktykę i interwencje kryzysowe, zapewniając dzieciom bezpieczeństwo i wsparcie?
Pozostało jeszcze 78% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 17 listopada 2025
Autor: Julia Przybył
Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.