Zebranie z rodzicami to nie tylko formalny obowiązek, lecz także ważny element współpracy z rodzicami i budowania wzajemnego zaufania. To narzędzie współpracy szkoły z rodzicami, dialogu i budowania partnerskich relacji między wychowawcą a rodziną ucznia. Niestety, wiele spotkań traci swój potencjał przez błędy, które można łatwo wyeliminować. Część z nich ma charakter formalny i pozostaje w związku z przepisami prawa oświatowego, inne dotyczą organizacji spotkań i sposobu, w jaki wychowawca przygotowuje zebranie z rodzicami. Oba obszary są równie istotne, ponieważ wychowawca odpowiada nie tylko za przekazanie informacji, lecz także za kulturę komunikacji i zgodność działań z obowiązującymi przepisami.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Zebrania z rodzicami raczej nie mają dobrej opinii. Często uważane są za marnotrawstwo czasu ponieważ nie przekładają się na jakiekolwiek zdecydowane działania. Zebrania zazwyczaj są za długie, nudne i nie rozwiązują problemów. Większość rodziców tylko potakuje, nie odzywa się, część „wrzuca bombę” atakując działania szkoły czy poszczególnych nauczycieli. Warto zatem zastanowić się – jak się przygotować i jak przeprowadzić zebranie, aby rodzice chcieli w nim uczestniczyć?
Jest wiele czynników decydujących o powodzeniu zebrania z rodzicami. Nie należy bagatelizować wcześniejszego przygotowania do spotkania, gdyż stanowi ono bazę do konstruktywnej dyskusji, efektywnego wykorzystania czasu oraz pozytywnego nastawienia rodziców. Istotna jest forma przekazania informacji o planowanym zebraniu oraz odpowiednia motywacja i mobilizacja uczestników. Zebrania, które są forum wymiany opinii i miejscem podejmowania decyzji, mają kilka kluczowych cech: zaplanowany przebieg (agenda), otwartość na wymianę poglądów, dążenie do celu, zrealizowanie podjętych ustaleń, informowanie o tym uczestników.
Współpraca z rodzicami nie układa się najlepiej? Zastanawiasz się, co robisz nie tak, a może jesteś młodym nauczycielem i potrzebujesz wsparcia? Chcesz osiągnąć sukces, brakuje Ci pomysłu? Jest coś o czym powinieneś wiedzieć, a może o tym zapomniałeś. Czy pamiętasz co w Twojej pracy jest najważniejsze? Gdy osiągniesz ten cel, wszystko powoli zacznie się układać.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.