wystąpienia przed grupą

Załącznik nr 1. Termometr uczuć

Nie bój się tremy! Scenariusz oswajający lęk przed wystąpieniami publicznymi dla uczniów klas VI–VIII

Lęk przed ekspozycją społeczną może przyjmować różne rozmiary. Trema przed premierą szkolnego przedstawienia czy deklamacją wiersza na forum klasy jest zupełnie naturalna. Normalne jest szybsze bicie serca, wzmożone pocenie się, poczucie wzmożonego niepokoju przed trudną sytuacją. Jednak czasem w miejsce zwykłej tremy wkrada się paraliżujący lęk. Wielu uczniów jak ognia unika wystąpień publicznych. Jak pomóc im oswoić sytuację ekspozycji społecznej? Jak obniżyć napięcie, opanować nieprzyjemne odczucia fizyczne, które mu towarzyszą? Scenariusz przeznaczony jest dla zespołów klasowych, w których występowanie publiczne jest okupione dużym kosztem emocjonalnym.

Uczestnicy Uczniowie klas VI–VIII
Cel główny Obniżenie napięcia w sytuacjach ekspozycji społecznej
Cele szczegółowe
  • obniżenie lęku związanego z wystąpieniami publicznymi
  • analiza sytuacji ekspozycji społecznej ­– psychoedukacja
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
  • trening wyrażania własnych potrzeb
  • nauka identyfikowania i rozumienia potrzeb innych
  • budowanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w grupie umiejętności korzystania z wyobraźni
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Termometr uczuć
  • Załącznik nr 2. Góra lodowa lęku
  • Załącznik nr 3. Przemówienie  Grety Thunberg
  • długopisy, ołówki
  • małe, samoprzylepne karteczki
  • duże kartony
  • mazaki, kredki
  • stare gazety
  • klej
  • nożyczki
Czas trwania zajęć 2x45 minut
Liczba uczestników 20-30 osób
Sprawdź inne serwisy