Na początku każdego roku szkolnego wychowawca i nauczyciele zapoznają uczniów i ich rodziców z zasadami oceniania zachowania i poszczególnych zajęć edukacyjnych. Wydaje się, że zasady te powinny obowiązywać przez cały rok szkolny, a jednak – w niektórych szkołach dochodzi do zmian zasad oceniania w trakcie roku szkolnego. Sprawdź, czy takie postępowanie jest właściwe.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Szkoły są obowiązane do organizacji i przeprowadzenia egzaminu dla ósmoklasistów, egzaminu maturalnego oraz zawodowego w oparciu o materiały zewnętrzne opracowane przez CKE. Tak zwany „próbny egzamin” nie jest jednak obowiązkowy. Ani od ósmoklasistów, ani od maturzystów nie można egzekwować udziału w nim. W takim razie – czy nauczyciele mogą oceniać prace ósmoklasistów i maturzystów? Czy mogą wpisywać te oceny do dziennika i wliczać je do średniej? Dowiedz się, czy można wystawiać oceny z próbnych matur i innych egzaminów.
Przeczytaj również:
Nauczyciele przedmiotów mają obowiązek opracowania zasad oceniania. Na początku roku szkolnego informują o ich uczniów oraz rodziców. Czy konieczne jest także opracowanie przedmiotowych zasad oceniania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, skoro realizują oni inną podstawę programową? Kto odpowiada za opracowanie takich zasad oceniania?
Ocenianie zachowania uczniów wzbudza wiele kontrowersji. Jedni uważają, że jest niepotrzebne i niesprawiedliwe. Zdaniem innych gwarantuje ono ład i porządek w szkole. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie wskazują na trudności w interpretacji kryteriów oceny zachowania. Czy istnieje złoty środek?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.