W aktualnym stanie prawnym szkoły są obowiązane do organizacji i przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w oparciu o materiały zewnętrzne opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Tak zwany „próbny egzamin maturalny” nie jest obowiązkowy. W takim razie – czy nauczyciele postępują właściwie wpisując uzyskane oceny do dziennika i wliczając je do średniej ocen?
Nauczyciele przedmiotów mają obowiązek opracowania zasad oceniania. Na początku roku szkolnego informują o ich uczniów oraz rodziców. Czy konieczne jest także opracowanie przedmiotowych zasad oceniania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, skoro realizują oni inną podstawę programową? Kto odpowiada za opracowanie takich zasad oceniania?
Ocenianie zachowania uczniów wzbudza wiele kontrowersji. Jedni uważają, że jest niepotrzebne i niesprawiedliwe. Zdaniem innych gwarantuje ono ład i porządek w szkole. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie wskazują na trudności w interpretacji kryteriów oceny zachowania. Czy istnieje złoty środek?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.