Przemoc psychiczna

  Przemoc psychiczna i odpowiedzialność w sieci – dlaczego trzeba reagować? Scenariusz zajęć dla uczniów

Przemoc psychiczna i odpowiedzialność w sieci – dlaczego trzeba reagować? Scenariusz zajęć dla uczniów

Przemoc psychiczna, w tym cyberprzemoc, jest coraz częściej obecna w życiu młodych ludzi, szczególnie w środowisku szkolnym i mediach społecznościowych. Świadkowie takich sytuacji często nie wiedzą, jak właściwie zareagować, co może prowadzić do eskalacji problemu. Celem zajęć jest uświadomienie uczniom, jak ważna jest ich reakcja w sytuacjach przemocy oraz wskazanie konkretnych kroków, które mogą podjąć, aby wesprzeć osobę doświadczającą przemocy i przeciwdziałać jej skutkom. Podczas zajęć uczniowie pracują w grupach nad analizą scenariuszy sytuacyjnych oraz wypracowują skuteczne sposoby działania jako świadkowie przemocy. Dzięki temu uczą się, że nawet drobna reakcja może mieć ogromne znaczenie dla osoby potrzebującej wsparcia, a reagowanie na przemoc jest nie tylko wyrazem empatii, ale też odpowiedzialności społecznej.

Grupa docelowa uczniowie w wieku 14-19 lat
Cele Poznawcze:
  • uczniowie zrozumieją, czym jest przemoc psychiczna i jak może wyglądać w środowisku szkolnym oraz w mediach społecznościowych
  • uczniowie poznają mechanizmy działania przemocy online i jej skutki.
Emocjonalne:
  • uczniowie nauczą się empatii wobec osób doświadczających przemocy,
  • uczniowie zrozumieją, jak ważna jest reakcja i zgłaszanie przemocy.
Praktyczne:
  • uczniowie dowiedzą się, jak reagować na przemoc psychiczną wobec rówieśników,
  • uczniowie poznają dostępne formy wsparcia (np. pedagog szkolny, telefon zaufania).
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Czym jest przemoc psychiczna?
  • załącznik nr 2. Scenariusze sytuacyjne
  • załącznik nr 3. Schemat postępowania w sytuacji przemocy psychicznej
Czas trwania zajęć 45 minut
Sprawdź inne serwisy