Każdą zmianę i postęp w życiu dobrze jest poprzedzić diagnozą obecnego stanu. Jeśli nie wiemy co nam dolega, trudno jest dobrać leki i znaleźć sposób na wyjście z kryzysu. Podobnie dzieje się w gabinecie psychologa szkolnego. Każda praca nad problemem zaczyna się od nazwania tego problemu. Wydobycie na światło dzienne skłębionych, często przez lata, emocji, myśli czy schematów działań, to trudny i długotrwały proces. W artykule omówiono dwa autorskie narzędzia pracy psychologa szkolnego, które mogą usprawnić jego przebieg. Warto korzystać z nich nie tylko w czasie rozmowy interwencyjnej, ale również podczas rozmowy wspierająco-motywującej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Analogia do superbohaterów to chyba jedna z najczęstszych stosowanych przeze mnie technik pracy. Jest to również skuteczne narzędzie pracy psychologa służące do nawiązania relacji. Dzieje się tak, ponieważ uczniowie często mają na sobie koszulki z postaciami z komiksów i bajek. Na pierwszym spotkaniu ułatwia to nawiązanie rozmowy, szczególnie z tymi dziećmi, które odczuwają lęk przed wchodzeniem w relacje z psychologiem. Poznaj narzędzia pracy psychologa, które nawiązują do świata superbohaterów i pozwalają odkrywać supermoce uczniów.
Praca psychologa z młodszymi dziećmi ma specyficzny charakter. Uczniowie na pierwszym etapie edukacyjnym mają słabiej wykształconą umiejętność myślenia abstrakcyjnego i rozumowania przyczynowo-skutkowego. Dlatego w pracy z tą grupą warto stosować metafory oraz dążyć do wizualizowania myśli. W artykule omówiono trzy innowacyjne narzędzia pracy psychologa szkolnego do wykorzystania podczas spotkań zmagających się lękiem i nieradzących sobie z negatywnymi emocjami. Poznaj metody pracy psychologa szkolnego z dzieckiem z lękiem.
Z artykułu dowiesz się:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.