Coraz częściej w szkołach, zwłaszcza podstawowych, pojawiają się dzieci z tajemniczą nadal diagnozą mutyzmu wybiórczego. Dziecko w szkole milczy, a wokół niego pojawia się wiele różnych określeń, często ze sobą sprzecznych. Mówi się, że dziecko, które w szkole milczy, jest nieśmiałe, zalęknione, uparte, zacięte, wycofane. Nauczyciele i rodzice rozkładają ręce – uczeń nie odpowiada na pytania, trudno odczytać jego emocje. Stoi bez ruchu, czasem nawet nie komunikuje się gestem. Opiekunowie są zaskoczeni – w domu, przy bliskich dziecko funkcjonuje zupełnie normalnie.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Celem terapii mutyzmu wybiórczego jest uzyskanie przez dziecko swobody komunikacyjnej. Ma ono uzyskać ją we wszystkich miejscach oraz ze wszystkimi osobami. Nie istnieje jedna, sprawdzona i zawsze skuteczna metoda terapeutyczna. Milczenie ucznia może mieć różne przyczyny, dlatego też różne będą zasady pracy. Istnieją jednak pewne uniwersalne zasady. Jedną z nich jest to, że w proces terapeutyczny zaangażowani są rodzice, nauczyciele, terapeuci i samo dziecko. Dowiedz się, na czym polega i jaki przebieg ma terapia w tym zaburzeniu mowy. Sprawdź, jakie zasady i metody pracy wybrać, aby osiągać oczekiwane rezultaty pracy dzieckiem.
W diagnozie pacjenta z podejrzeniem mutyzmu wybiórczego bierze udział wielu specjalistów. Są to w szczególności psycholog, logopeda, nauczyciele dziecka oraz psychiatra dziecięcy, który stawia ostateczną diagnozę. Dowiedz się, jak przebiega proces diagnozy oraz jaką rolę odgrywa poradnia psychologiczno-pedagogiczna w diagnozie. Powoli Ci to na udzielenie wskazówek rodzicom, którzy podejrzewają to zaburzenie u swojego dziecka.
Mutyzm wybiórczy jest zaburzeniem komunikacyjnym o podłożu lękowym. Dziecko milczy, chociaż teoretycznie może mówić. Stąd też leży w polu zainteresowań zarówno logopedii, psychologii, jak i pedagogiki. Trzeba zauważyć, że mutyzm wybiórczy u dzieci budzi bodaj najwięcej sporów kompetencyjnych pomiędzy specjalistami prowadzącymi diagnozę i terapię tego zaburzenia. Wśród specjalistów nie ma bowiem pełnej zgody dotyczącej przyczyn i charakteru zaburzenia. Brak zgody dotyczy również metod i technik terapeutycznych. Dowiedz się, jak charakteryzowane to zaburzenie i czy istnieją skuteczne metody leczenia mutyzmu wybiórczego.
Diagnozą dzieci i ich potrzeb zajmują się zespoły orzekające w poradniach. To zespół decyduje o tym, czy zasadne jest wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niedostosowanie społeczne dla dziecka z diagnozą mutyzmu wybiórczego. Zespół uwzględnia poziom rozwoju dziecka, występujące trudności i ich skutki dla funkcjonowania dziecka. Sprawdź, czy uczniowie z diagnozą mutyzmu wybiórczego powinni być objęci kształceniem specjalnym.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.