Szkoła to miejsce, które łączy ludzi w różnym wieku, z odmiennymi doświadczeniami, temperamentami, możliwościami i ograniczeniami. Jest to również dobre miejsce na rozwijanie umiejętności społecznych. Jednak nie stanie się to samoistnie bez odpowiedniej stymulacji. Chociaż w systemie brakuje przestrzeni na oddziaływania mające wzmocnić kompetencje społeczne, to można skorzystać z dostępnych metod i dać im głos. Taką możliwość dają elementy metody społeczności terapeutycznej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Materiały do wykorzystania na lekcji wychowawczej w szkole podstawowej w klasach IV−VI. Uczeń powinien rozumieć znaczenie odpoczynku (w tym snu) i aktywności ruchowej w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Zajęcia wychowawcze na ten temat pozwolą zrozumieć uczniom, że zarówno nadmiar zajęć, jak i nuda, brak aktywności po lekcjach nie wpływają korzystnie na ich zdrowie. Lekcja ma wyrobić w uczniach nawyk planowania odpoczynku i aktywność.
Pierwszym krokiem w tworzeniu pozytywnych układów w klasie są dobrze przygotowane i atrakcyjnie przeprowadzone godziny wychowawcze. Zajęcia te mogą być zarówno okazją do nawiązania głębszej relacji z uczniami i rozmowy na ważne dla nich tematy, jak i szansą na rozwijanie kompetencji społecznych uczniów. Artykuł zawiera praktyczne wskazówki dotyczące budowania więzi między wychowawcom a uczniami oraz efektywnego wykorzystania godzin do dyspozycji wychowawcy.
Częstą przyczyną zachowań agresywnych uczniów wobec siebie jest nieumiejętność radzenia sobie z emocjami i rozwiązywaniem konfliktów. Powody takiego stanu rzeczy tkwią niejednokrotnie w rodzinach (kłótnie, przemoc, nadmierna dyscyplina, brak zainteresowania itd.), a także w nieformalnych grupach rówieśniczych. Warto wykorzystać scenariusz podczas zajęć z uczniami na temat agresji.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.