Przepraszam to podobno najtrudniejsze słowo świata. Gdy wypowiadają je uczniowie, odczuwamy satysfakcję. Sami jednak nieczęsto go używamy uważając je za oznakę słabości i zagrożenie dla naszego autorytetu. Tymczasem przepraszanie ma ogromną moc. W artykule wyjaśniamy, dlaczego przepraszanie uczniów przez nauczycieli może być traktowane jako ważne narzędzie wychowawcze.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Współpraca z rodzicami uczniów jest jednym z najtrudniejszych aspektów pracy nauczyciela. Szczególnie trudne są sytuacje, w których rodzic podważa autorytet nauczyciela, kwestionuje jego kompetencje i wyraża brak szacunku czy wręcz pogardę. Co w takiej sytuacji może zrobić nauczyciel? Jakie wsparcie powinien zapewnić dyrektor szkoły? Jaką rolę w takiej sytuacji może odegrać diagnoza potrzeb ucznia?
Nauczyciel przekazuje dzieciom i młodzieży wiedzę, umiejętności i wartości. Wydawać by się mogło, że z racji pełnionej funkcji oraz swojej pozycji społecznej − osoby, która kształci kolejne pokolenia i przygotowuje je do podjęcia dalszej nauki, wejścia w dorosłe życie, rozpoczęcia pracy zarobkowej − cieszy się wśród uczniów autorytetem. Uczniowie powinni go podziwiać, obdarzać szacunkiem i stosować się do stawianych wymagań. Powinien być autorytetem. Wiemy jednak, że nie zawsze tak się jednak dzieje. Poznaj zasady budowania nauczycielskiego autorytetu.
W artykule podpowiadamy, jak tworzyć zasady, stosować nagrody, wyciągać konsekwencje, sprawnie interweniować i skutecznie konfrontować się z uczniem, aby skutecznie wpływać na ucznia i osiągać zamierzone efekty wychowawcze.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.