Zatrudnienie pedagoga specjalnego jest obowiązkowe, jeżeli do szkoły uczęszcza co najmniej 50 uczniów. Zdarza się jednak, że żaden z nich nie posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wówczas pojawia się pytanie – co robi pedagog w szkole, w której nie ma uczniów z orzeczeniem? A może w takim przypadku można nie zatrudniać pedagoga specjalnego, jeżeli w szkole istnieje etat pedagoga szkolnego?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Obejrzyj certyfikowane videoszkolenie:
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że szkoła, do której uczęszcza więcej niż 50 uczniów musi zatrudniać pedagoga specjalnego. Nie ma znaczenia to, że w szkole nie są prowadzone zajęcia rewalidacyjne. Prawo oświatowe obowiązek zatrudnienia tego specjalisty uzależnia wyłącznie od liczby dzieci lub uczniów, a nie od potrzeb związanych z organizacją kształcenia specjalnego. Dyrektor szkoły nie może więc zrezygnować z zatrudnienia nauczycieli specjalistów w liczbie wskazanej w przepisach.
Pedagog specjalny powinien realizować zadania w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wspierać w tym zakresie nauczycieli i innych specjalistów. Zakres jego działań dotyczy wszystkich uczniów wymagających wsparcia, a nie jedynie uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. To, że nauczyciel ten ma kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, nie oznacza, że jego wiedza i kompetencje nie są przydatne w szkole ogólnodostępnej. Pedagog specjalny w ramach swoich obowiązków może wspierać uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nawet jeżeli nie wynikają one z niepełnosprawności.
Zgodnie z § 24a rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach należy w szczególności:
1. współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
2. współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
4. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
5. współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami,
6. przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie zadań na rzecz wsparcia uczniów, rodziców i nauczycieli.
Jak widać, katalog zadań pedagoga specjalnego jest szeroki i nie ogranicza się do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla dzieci lub uczniów.
Jak wynika z przywołanych przepisów oraz stanowiska MEiN dostępnego na stronie internetowej MEiN pedagog specjalny realizuje przede wszystkim zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej – dzieciom, uczniom, rodzicom i nauczycielom.
Proszę również zwrócić uwagę, że w uzasadnieniu do zmian związanych z wprowadzeniem nowego stanowiska pedagoga specjalnego, zadania realizowane przez pedagogów specjalnych uzupełniają zadania realizowane przez innych nauczycieli specjalistów w zakresie:
Zgodnie z intencją ustawodawcy wprowadzenie do szkół nowego specjalisty ma celu poprawę funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolach, szkołach i placówkach. Jednym ze środków do osiągnięcia tego celu ma być zapewnienie wsparcia nauczycielom prowadzącym obowiązkowe zajęcia edukacyjne z tymi uczniami.