Sierpień 2025
Do polskich szkół uczęszczają uczniowie z Ukrainy o różnorodnych potrzebach edukacyjnych, w tym potrzebach wynikających z niepełnosprawności. Chcąc skutecznie wspierać ich rozwój i proces edukacyjny, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni powinni nie tylko rozumieć specyfikę ukraińskiego systemu diagnozy, ale przede wszystkim wiedzieć, jak w praktyce organizować wsparcie dla ucznia w polskich realiach szkolnych. Podczas webinaru „Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy w polskiej szkole” ekspertka Sofiya Revkovych wskazuje konkretne rozwiązania dotyczące pracy z uczniem z Ukrainy – od diagnozy i adaptacji, przez planowanie działań rewalidacyjnych, aż po skuteczne włączanie w życie klasy i szkoły. Udziela także praktycznych wskazówek, jak radzić sobie z barierą językową i jak budować relację wspierającą rozwój ucznia.
Korzyści dla uczestnika:
- Poznasz zasady diagnozy i organizacji kształcenia specjalnego w Ukrainie oraz ich znaczenie dla adaptacji ucznia w Polsce.
- Zrozumiesz, jakie stereotypy dotyczące niepełnosprawności funkcjonują w społeczeństwie ukraińskim i jak mogą wpływać na uczniów i ich rodziny.
- Dowiesz się, jak organizować proces wsparcia ucznia – od pierwszego kontaktu, przez diagnozę i współpracę z rodziną, po przygotowanie odpowiednich działań pomocowych.
- Otrzymasz konkretne wskazówki dotyczące budowania bezpiecznej i partnerskiej relacji z uczniem i jego opiekunami.
- Nabędziesz praktyczne umiejętności planowania działań rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby emocjonalne i edukacyjne ucznia.
- Otrzymasz wskazówki, jak skutecznie komunikować się z uczniem mimo bariery językowej i jak dostosowywać materiały dydaktyczne.
- Dowiesz się, jak skutecznie wprowadzać ucznia do klasy i organizować zajęcia włączające, wspierające rozwój społeczny i edukacyjny.
- Dowiesz się, jak unikać najczęstszych błędów i jak dostosowywać wsparcie do indywidualnych potrzeb emocjonalnych i edukacyjnych ucznia.
Szkolenie jest skierowane do dyrektorów szkół, nauczycieli, pedagogów specjalnych, psychologów oraz wszystkich specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą z Ukrainy w polskim systemie oświaty.