
Trudności z jedzeniem u dzieci powszechnie budzą niepokój wśród rodziców, ale w większości przypadków wynikają z naturalnych zachowań rozwojowych i są przejściowe. Są typowe w procesie kształtowania się preferencji żywieniowych dziecka. Gdy jednak dziecko odmawia próbowania nowych produktów, jego lista preferowanej żywności jest znacznie ograniczona, a podczas jedzenia występują określone specyficzne zachowania, można podejrzewać, że dziecko zmaga się z wybiórczością pokarmową. Trudności te mogą mieć podłoże sensoryczne. Dzieci z wybiórczością pokarmową mogą wykazywać trudności z przyjmowaniem pokarmów o określonych teksturach, smakach czy zapachach. W artykule wyjaśniamy różnice między typowymi trudnościami w jedzeniu a wybiórczością pokarmową wynikającą z zaburzeń sensorycznych. Podpowiadamy, jakie działania terapeutyczne mogą pomóc w poprawie funkcjonowania dziecka. Ekspertki wyjaśniają ponadto, jak ważne jest interdyscyplinarne podejście do tego problemu, pbejmujące współpracę z logopedami, dietetykami oraz rodzicami.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jaki może być związek zaburzeń integracji sensorycznej z wybiórczością pokarmową?
- Czy wybiórczy sposób jedzenia to problem interdyscyplinarny?
- Czy niechęć do przyjmowania pokarmów nowych i nieznanych jest typowym zachowaniem w rozwoju dziecka?
- Czym różni się neofobia od wybiórczości?
- Jaki związek może mieć nadwrażliwość sensoryczna z wybiórczym jedzeniem produktów spożywczych?
- Jakie działania powinien podjąć terapeuta integracji sensorycznej?
- W jakich sytuacjach problemy z jedzeniem nowych pokarmów wymagają diagnostyki?
- Dlaczego dzieci w typowym rozwoju umiejętności przyjmowania pokarmu często preferują pokarmy o konsystencji płynnej, wykluczają potrawy ze względu na wygląd i sposób podania oraz prezentują inne wyraźne preferencje w trakcie posiłku?
Pozostało jeszcze 88% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Anita Buda, Maria Wójcik
Absolwentki AWF im. Bronisława Czecha w Krakowie (Anita – na kierunku terapia zajęciowa, Maria – na kierunku fizjoterapia). Terapeutki Integracji Sensorycznej.