Zmiany w organizacji religii i edukacji zdrowotnej – co z prawami rodziców i autonomią Kościoła

Dodano: 24 września 2025
Zmiany w organizacja religii i edukacja zdrowotna – co z prawami rodziców i autonomią Kościoła

Do MEN wpłynęła interpelacja w sprawie planów ograniczenia lekcji religii w szkołach oraz wprowadzenia nowego przedmiotu edukacja zdrowotna. Czy nowe przepisy stoją w sprzeczności z prawami i wolnościami rodziców uczniów oraz autonomią Kościoła? Poznaj odpowiedzi MEN.

Organizacja religii i edukacji zdrowotnej – pytania do MEN

W interpelacji zadano następujące pytania dotyczące organizacji religii i edukacji zdrowotnej:

Religia w szkołach publicznych

  1. Na jakiej podstawie prawnej i merytorycznej MEN planuje ograniczyć liczbę godzin religii do jednej tygodniowo?
  2. Czy MEN przeprowadziło rzetelne konsultacje z rodzicami, nauczycielami, przedstawicielami kościołów i związków wyznaniowych w tej sprawie?
  3. Jak MEN zamierza pogodzić swoje działania z art. 53 ust. 3 Konstytucji RP?
  4. Czy ministerstwo przeanalizowało orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z ich przekonaniami?

Edukacja zdrowotna – procedura legislacyjna i konsultacje

  1. MEN informowało, że projekt podstawy programowej edukacji zdrowotnej był przedmiotem konsultacji publicznych od 31 października do 21 listopada 2024 r. Proszę o udostępnienie pełnej dokumentacji: uwag, opinii oraz rekomendacji zgłoszonych przez obywateli i organizacje.
  2. Jakie zmiany wprowadzono do programu po konsultacjach? Proszę wskazać, które postulaty uwzględniono, a które odrzucono – wraz z uzasadnieniem.
  3. Czy MEN przeprowadziło konsultacje wdrożeniowe z kuratoriami, dyrektorami szkół, ORE i PDN w okresie grudzień 2024 r. – maj 2025 r.? Jeśli tak – proszę o udostępnienie protokołów i raportów.

Charakter i neutralność nowego przedmiotu

  1. Jak MEN zamierza zapewnić pełną neutralność światopoglądową edukacji zdrowotnej, aby uniknąć zarzutów o ideologizację?
  2. W jaki sposób określono treści programowe w zakresie edukacji seksualnej, zdrowia psychicznego czy stylu życia?
  3. Kto będzie autorem materiałów dydaktycznych? Czy przewidziano niezależną recenzję naukową i społeczną tych treści?

Prawo rodziców do decydowania o edukacji swoich dzieci

  1. Jak będzie wyglądała procedura rezygnacji z uczestnictwa dziecka w edukacji zdrowotnej?
  2. Czy MEN planuje zebranie opinii rodziców po pierwszym roku realizacji przedmiotu w roku szkolnym 2025/2026?

Spójność działań MEN z Konstytucją RP

Jak MEN zamierza zagwarantować, że ograniczenie godzin religii oraz wprowadzenie edukacji zdrowotnej będą zgodne z konstytucyjnymi prawami rodziców i zasadą neutralności światopoglądowej szkoły publicznej?

Dlaczego MEN wprowadził zmiany w organizacji lekcji religii w roku szkolnym 2025/2026?

Decyzja o zmianie wymiaru godzinowego zajęć oraz zasady ich organizacji została podjęta w związku z nieproporcjonalnością siatki godzin poszczególnych zajęć edukacyjnych – podkreśla MEN w swojej odpowiedzi.

Na przykład zgodnie z siatką godzin dla szkoły branżowej I stopnia tygodniowy wymiar zajęć z religii lub etyki wynosił:
  • tyle samo, co tygodniowy wymiar zajęć z języka polskiego (2 godziny tygodniowo przez całe 3 lata kształcenia)
  • więcej niż wymiar zajęć z języka obcego nowożytnego czy matematyki (oba te przedmioty są nauczane w szkole branżowej I stopnia w wymiarze: I i II rok – 2 godziny, III rok – 1 godzina).

Zmiany w organizacji religii wprowadzono po analizie orzecznictwa, w tym Trybunału Konstytucyjnego

W swojej odpowiedzi MEN wyjaśnia i potwierdza, że:

  • podstawą prawną do wydania nowelizacji rozporządzenia jest art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty;
  • przed wydaniem rozporządzenia, Ministerstwo Edukacji Narodowej przeanalizowało orzecznictwo, w szczególności Trybunału Konstytucyjnego obradującego.

Trybunał Konstytucyjny wydał orzeczenie obradując w niezawisłym i prawidłowo obsadzonym składzie

Jak wynika z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 20 kwietnia 1993 r. (sygn. akt U 12/92): „Pojęcie »w porozumieniu« użyte przez ustawodawcę nie może […] być traktowane, jako równoznaczne z pojęciem zgody wszystkich działających w Polsce Kościołów i związków wyznaniowych. Gdyby ustawodawca chciał nadać pojęciu porozumienia taką treść wyraźnie by to sformułował w art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty. Musiałby się jednak wówczas pogodzić z tym, że przepis taki byłby martwy i tym samym pozostawałby w kolizji z wolą ustawodawcy wyrażoną w art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy, tj. z wprowadzeniem zasady dobrowolnego nauczania religii w szkołach publicznych. Byłoby to więc niezgodne z ową zasadą domniemania racjonalnego ustawodawcy. Dodatkowym argumentem przemawiającym za tym, że nie było zamiarem ustawodawcy stawianie znaku równości między »porozumieniem« a »zgodą« jest fakt, że w ustawie o systemie oświaty nawet nie przewidziano żadnego trybu rozstrzygania ewentualnych sporów między podmiotami, w porozumieniu z którymi Minister Edukacji Narodowej miał wydać rozporządzenie wykonawcze. W tej sytuacji pojęcie »w porozumieniu« użyte w ustawie o systemie oświaty oznacza dla Ministra Edukacji Narodowej jedynie obowiązek zebrania informacji i wymiany poglądów o stanowiskach wszystkich Kościołów i związków wyznaniowych zainteresowanych nauczaniem religii w szkołach publicznych, aby móc najpełniej uwzględnić ich oczekiwania, pozostając w zgodzie z przepisami Konstytucji i ustawami”.

Orzeczenie to potwierdza, że tryb wydania omawianych rozporządzeń był zgodny z prawem.

Do opiniowania zmian zaproszono Kościoły i związki wyznaniowe

Kościoły i związki wyznaniowe zostały zaproszone do uczestnictwa w procesie opiniowania projektu rozporządzenia. Projektodawca ustosunkował się do ich uwag co można sprawdzić na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.

W odpowiedzi czytamy, że: Ministerstwo Edukacji Narodowej zebrało informacje i wymieniło poglądy pomiędzy stroną wyznaniową a Resortem[4], starając się możliwie najpełniej uwzględnić ich oczekiwania. Obowiązek „możliwie najpełniejszego uwzględnienia oczekiwań” wynikający z ww. orzeczenia nie oznacza jednak obowiązku bezwarunkowej zgody na każde żądanie strony wyznaniowej. To bowiem sprawiłoby, że w tym zakresie de facto państwem rządziłyby związki wyznaniowe (co byłoby sprzeczne z art. 146 ust. 1–2 Konstytucji RP wskazującym, że to Rada Ministrów prowadzi politykę państwa). W dodatku, takie oczekiwanie byłoby niemożliwe do spełnienia, ponieważ nierzadko uwagi i spostrzeżenia poszczególnych Kościołów i związków wyznaniowych były ze sobą sprzeczne.

MEN: Wprowadzone zmiany nie są sprzeczne z Konstytucją oraz autonomią Kościołów i związków wyznaniowych

Zmiany w organizacji religii oraz wprowadzenie edukacji dla bezpieczeństwa nie są sprzeczne z art. 53 ust. 3 Konstytucji RP. Rodzice nadal mają prawo zapisać lub wypisać dziecko z zajęć religii lub etyki.

MEN podkreśla, że szanuje autonomię Kościołów i związków wyznaniowych (art. 25 ust. 3 Konstytucji RP):

  1. Nauczanie religii odbywa się zgodnie z programem ustalonym przez władzę kościelną, pod zwierzchnictwem – w przypadku Kościoła katolickiego – biskupa diecezjalnego (art. 18 ust. 2–3 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, art. 12 ust. 2 Konkordatu).
  2. Nauczyciele religii muszą posiadać – w przypadku Kościoła katolickiego – misję kanoniczną od biskupa diecezjalnego uprawniającą do nauczania tego przedmiotu (art. 12 ust. 3 Konkordatu).
  3. Lekcje religii wizytują wizytatorzy wyznaczeni przez właściwe władze kościelne. W przypadku Kościoła katolickiego – biskupów diecezjalnych (§ 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie organizowania sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach).

Zdaniem MEN zmiany mają charakter wyłącznie organizacyjno-techniczny.

Projekt podstawy programowej edukacji zdrowotnej poddano obszernym konsultacjom

W odpowiedzi MEN czytamy, że:

  1. Podstawa programowa przedmiotu edukacja zdrowotna została przygotowana z poszanowaniem przepisów Konstytucji RP oraz z uwzględnieniem wieku i rozwoju psychofizycznego uczniów, którzy będą uczęszczać na te zajęcia.
  2. Projekt podstawy programowej edukacji zdrowotnej został objęty procesem uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania.
  3. W ramach konsultacji uwagi do podstawy programowej zgłosić mogli wszyscy zainteresowani, w tym nauczyciele, rodzice i uczniowie.
  4. Dodatkowo o zaopiniowanie projektu poproszono również m.in. Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Radę Dialogu Społecznego, Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Komisję Wspólną Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych.

Uwagi, opinie, komentarze i odpowiedzi na nie są dostępne na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.

Aby lepiej dostosować treści programowe podstaw do potrzeb uczniów oraz aktualnych wyzwań zdrowotnych i społecznych, wprowadzono modyfikacje wynikające:

  • z sugestii ekspertów;
  • opinii zgłaszanych przez uczestników konsultacji (w tym nauczycieli, rodziców i przedstawicieli różnych instytucji oraz organizacji publicznych, jak i niepublicznych, w szczególności zajmujących się problematyką zdrowia, edukacji, wychowania i bezpieczeństwa);
  • z opinii i sugestii organizacji pozarządowych, ekspertów i praktyków.

Podstawę programową edukacji zdrowotnej zmodyfikowano zgodnie z wnioskami z konsultacji, poszanowaniem rodzicielstwa

Wspomniane modyfikacje (po uwzględnieniu wyników konsultacji) to:

  • poszerzenie oraz uszczegółowienie treści dotyczących cukrzycy i nadwagi;
  • rozwinięcie zagadnień związanych z dbałością o środowisko;
  • dodanie bardziej szczegółowych informacji na temat alergenów;
  • podkreślenie wagi więzi małżeńskich, partnerskich oraz rodzinnych, uwzględnienie ich w dziale „Zdrowie społeczne”;
  • dodanie nowych treści dotyczących profilaktyki niedosłuchu;
  • uszczegółowienie treści dotyczących zagrożeń w Internecie, w tym dodanie informacji o patostreamingu oraz wyzwaniach internetowych (tzw. challenge);
  • wzmocnienie treści budujących odpowiednią postawę i zrozumienie wobec osób z niepełnosprawnością;
  • doprecyzowanie kwestii związanych z zagrożeniami wynikającymi z przyjmowania leków w celach innych niż wskazania medyczne;
  • uszczegółowienie treści dotyczących rozpoznawania zagrożeń związanych z aktywnością fizyczną. Uzupełniono treść o nowe elementy: „zagrożenia związane z aktywnością fizyczną na powietrzu w czasie epizodów smogowych, a także w miejscach ze zwiększoną emisją zanieczyszczeń powietrza, np. przy drogach.”;
  • dodanie – w treściach dotyczących oceny świeżości produktów spożywczych – zapisu: „szacuje zapotrzebowanie na produkty spożywcze, aby unikać ich marnotrawienia”.

Podstawa programowa edukacji zdrowotnej została przygotowana holistycznie, z uwzględnieniem wieku i rozwoju psychofizycznego uczniów, którzy będą uczęszczać na te zajęcia. Obejmuje ona dziesięć działów:

Klasy IV- VI szkoły podstawowej

Klasy VII- VIII szkoły podstawowej

Klasy I- III szkół ponadpodstawowych

 

Dział I. Wartości i postawy

 
 

Dział II. Zdrowie fizyczne

 
 

Dział III. Aktywność fizyczna

 
 

Dział IV. Odżywianie

 
 

Dział V. Zdrowie psychiczne

 
 

Dział VI. Zdrowie społeczne

 

Dział VII. Dojrzewanie

Dział VII. Zdrowie seksualne

Dział VIII. Zdrowie seksualne

Dział VIII. Zdrowie środowiskowe

Dział IX. Zdrowie środowiskowe

Dział IX. Internet i profilaktyka uzależnień

Dział X. Internet i profilaktyka uzależnień

Dział X. System ochrony zdrowia

Dobrowolna edukacja zdrowotna, bez ideologizacji i deprawacji

Zdaniem MEN:

  • brak jest jakiejkolwiek ideologizacji przedmiotu edukacja zdrowotna;
  • budzące wątpliwości zagadnienia natury zdrowia seksualnego są jedynie jednym z dziesięciu działów tego przedmiotu;
  • dział zdrowia seksualnego nie porusza treści kontrowersyjnych, stawia m.in. na bezpieczeństwo i profilaktykę chorób wenerycznych;
  • zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanych nauczycieli, a nie przez tzw. edukatorów.

Nowy przedmiot organizowany analogicznie do Wychowania do życia w rodzinie. Możliwa rezygnacja

Ponadto zajęcia z edukacji zdrowotnej:

1) są dobrowolne (zdecydowano, że nowy przedmiot będzie nieobowiązkowy);

  • edukacja zdrowotna jest organizowana w szkołach analogicznie jak dotychczasowe zajęcia Wychowanie do życie w rodzinie;
  • uczniowie niepełnoletni nie będą brać udziału w zajęciach, jeżeli ich rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły rezygnację w formie pisemnej;
  • uczniowie pełnoletni sami będą mogli zaś złożyć rezygnację z zajęć;

2) po roku realizacji zostaną poddane ewaluacji przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy