Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 27 listopada 2024 r. orzekł, że rozporządzenie Ministra Edukacji z 26 lipca 2024 r., zmieniające zasady organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, jest niezgodne z Konstytucją. Sprawdź szczegóły.
Trybunał Konstytucyjny uznał, że zmiany wprowadzone przez rozporządzenie Ministra Edukacji z 26 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach narusza Konstytucję.
Orzeczono, że rozporządzenie jest niezgodne z przepisem z art. 12 ust. 2 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty w związku z art. 92 ust. 1 w związku z art. 25 ust. 3 w związku z art. 2 i art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Przywołany przepis stanowi bowiem, że minister edukacji określa w drodze rozporządzenia warunki organizacji nauki religii w porozumieniu z władzami kościołów i związków wyznaniowych. Rozporządzenie zostało wydane na podstawie tego przepisu. W uzasadnieniu do wyroku wskazano, że minister edukacji m.in. nie spełnił wymogu działania w porozumieniu z przedstawicielami kościołów i związków wyznaniowych wydając decyzję jednostronnie, ignorując stanowiska przedstawicieli Kościoła katolickiego i innych kościołów i związków wyznaniowych.
W tym miejscu warto przypomnieć, że nowelizacja rozporządzenia, której dotyczył spór, odnosiła się do zasad organizowania lekcji religii. W nowych przepisach wskazano, że dyrektor szkoły (przedszkola) będzie może połączyć w grupę z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się siedmioro lub więcej uczniów, z osobami z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się mniej niż siedmioro uczniów. Oznaczało to, że grupy międzyoddziałowe lub międzyklasowe można byłoby tworzyć nie tylko w sytuacji, gdy w danym oddziale chętnych do udziału religii jest mniej niż siedem osób, ale również, gdy jest ich więcej.
Nowelizacją wprowadzono również zasadę, zgodnie z którą uczniów szkoły podstawowej można połączyć w grupę obejmującą: uczniów klas I–III albo klas IV–VI lub klas VII i VIII. Wcześniej było to możliwe wyłącznie na jednym etapie edukacyjnym.