W każdej szkole dostępne są potężne urządzenia obliczeniowe, będące zarazem pomocami edukacyjnymi. Brzmi zaskakująco? Żyroskop, wykrywacz metalu, kompas, decybelomierz, kamera poklatkowa, barometr, wysokościomierz – te i wiele innych przyrządów może zastąpić przeciętny tablet czy smartfon.
Dzięki mnogości przydatnych funkcji i aplikacji dzisiejsze urządzenia mobilne umożliwiają prowadzenie pasjonujących lekcji – nie tylko fizyki, biologii czy geografii, ale także języka polskiego czy historii. Warto wykorzystywać je w szkole. Prawie każdy nastolatek w kieszeni czy plecaku nosi urządzenie, które w teorii daje mu bajeczne możliwości uczenia się i poznawania świata. Pytanie, co z nim robi teraz, a co mógłby robić. Edukacja przyszłości to nie proste zastępowanie książek czy zeszytów ekranami, ale rozszerzenie form uczenia o możliwości rozwijającej się technologii. Uczniowie używają jej, bo jest dla nich naturalnym środowiskiem, a jednocześnie umożliwia samodzielne doświadczanie i eksperymentowanie.
Według najnowszego raportu NASK pt. Nastolatki 3.0* aktualnie w niewielkim stopniu korzysta się w szkołach z urządzeń mobilnych jako pomocy naukowych podczas niektórych lekcji (deklaruje tak jedynie 12,6 % uczniów). Większość młodzieży twierdzi, że w ich szkołach nie jest to w ogóle możliwe (31 %) lub że urządzeń tych używa się tylko podczas przerw (29 %).
Z kolei z badania Urządzenia mobilne w uczeniu się i nauczaniu**, zrealizowanego w szkołach przez Centrum Nauki Kopernik, we współpracy z firmą Samsung w 2023 roku, wynika, że tablety/smartfony najczęściej służą do oglądania i odsłuchiwania różnych materiałów, wyszukiwania informacji, czytania, pisania. Opisane w raporcie studia przypadku, które powstały na bazie obserwacji pracy nauczycieli, pomagają zrozumieć gdzie są bariery, jak sobie radzić z zagrożeniami, jak mogłaby wyglądać przyszłość.
Smartfony wg badanych nauczycieli ułatwiają indywidualne podejście do ucznia. „Mogłem konkretnym uczniom wysyłać inspiracje typu festiwal nauki czy wykład – mówi nauczyciel fizyki. Wysłałem uczniom listę fajnych kanałów, które polecam – typu Smart Delivery, czy polskie, jak Astrofaza” – dodaje. Rozumiejąc mechanizmy działania nowoczesnej komunikacji, nauczyciele mogą świadomie wpływać (poprzez polecanie wartościowych treści) na algorytm informacji, które docierają do uczniów. Jeden z nich przewrotnie skomentował swoją „pozytywistyczną” pracę jako „zatruwanie algorytmu odpowiednimi treściami”.
Nauczyciele, którzy używają tabletów czy telefonów w szkole, postrzegają technologię mobilną jako łącznik między różnymi pokoleniami, ułatwiający komunikację i zrozumienie. – Wydaje mi się, że to [technologie mobilne] jest coś, co jest takim mostem pomiędzy młodym człowiekiem a starszym nauczycielem, no bo oni tę technologię po prostu lubią” – mówi jedna z badanych nauczycielek.
Wykorzystanie urządzeń bliskich uczniom pozwala nauczycielom lepiej dotrzeć do ich świata i zainteresowań oraz tworzyć bardziej efektywne i angażujące środowisko edukacyjne. – To jest tak jakby ich całe życie. Tam są wpisane wszystkie emocje, wszystko to, co się dzieje w ich życiu – ocenia nauczycielka.
W ramach projektu „Szkoła z technologią” realizowanego prze Centrum Nauki Kopernik wspólnie z firmą Samsung, powstaną rozwiązania edukacyjne, które pomogą wykorzystywać potencjał urządzeń mobilnych w procesie uczenia się i nauczania. W pierwszym etapie – konkursie – zadaniem nauczycieli będzie przedstawić projekt swojej wymarzonej lekcji z ich użyciem. Na zgłoszenia jest czas do 28 kwietnia. Zwycięzcy zostaną zaproszeni do współpracy przy tworzeniu zestawu edukacyjnego, dostaną także nagrody materialne. Do projektu włączeni zostaną także uczniowie, eksperci technologiczni firmy Samsung oraz naukowcy i badacze zajmujący się nauczaniem i uczeniem się. Opracowane prototypy zostaną sprawdzone w działaniu podczas lekcji. Gotowe zestawy wraz z scenariuszami zajęć i pakietem szkoleń trafią do szkół w Polsce.
Więcej informacji: kopernik.org.pl/szkola_z_technologia
* Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów, NASK – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, raport dostępny online na stronie nask.pl [dostęp: 26.01.2024].
** Raport Urządzenia mobilne w uczeniu się i nauczaniu. Raport z badań ilościowo-jakościowych powstał dzięki współpracy Centrum Nauki Kopernik i firmy Samsung.
___________________
Projekt „Szkoła z technologią” jest realizowany przez Centrum Nauki Kopernik wspólnie z firmą Samsung. W Koperniku za część badawczą oraz proces tworzenia zestawu edukacyjnego odpowiada zespół Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego – centrum badawczo-rozwojowego specjalizującego się w edukacji.