Rzeczniczka Praw Dziecka krytycznie o ograniczeniu zajęć rewalidacyjnych

Dodano: 22 grudnia 2025
Rzeczniczka Praw Dziecka krytycznie o ograniczeniu zajęć rewalidacyjnych

Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zmniejszenie minimalnej liczby godzin zajęć rewalidacyjnych w szkołach podstawowych specjalnych i oddziałach specjalnych. Rzeczniczka Praw Dziecka skrytykowała ten pomysł, podkreślając, że może on pogłębić istniejące problemy w dostępie dzieci z niepełnosprawnościami do specjalistycznego wsparcia edukacyjnego.

Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak w piśmie z 15 grudnia 2025 r. skierowanym do Ministerstwa Edukacji Narodowej odniosła się krytycznie do projektu zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego planu nauczania dla publicznych szkół podstawowych.

Główny zarzut dotyczy propozycji obniżenia minimalnego tygodniowego wymiaru godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami (o 2 godziny tygodniowo) w szkołach specjalnych oraz w oddziałach specjalnych funkcjonujących w szkołach ogólnodostępnych.

RPD: Nie sprecyzowano na czym dokładnie polegają trudności w realizacji obowiązującego wymiaru godzin rewalidacyjnych

W uzasadnieniu projektu MEN wskazano, że zmiana jest odpowiedzią na postulaty dyrektorów i nauczycieli szkół specjalnych, którzy zgłaszali trudności w realizacji obowiązującego wymiaru godzin rewalidacyjnych.

Rzeczniczka podkreśliła brak szczegółowego wyjaśnienia tych trudności. RPD podkreśla, że w uzasadnieniu nie wskazano, na czym one polegają ani jakie są ich źródła. Zdaniem RPD, reforma systemu wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinna opierać się na analizie przyczyn problemów, a nie prowadzić do ich pogłębiania przez ograniczanie dostępu do pomocy.

Ograniczenie liczby godzin zajęć rewalidacyjnych – wyraźny sprzeciw RPD

Rzeczniczka Praw Dziecka wyraziła poparcie dla większej elastyczności w dysponowaniu godzinami wsparcia przez dyrektorów szkół. Jednocześnie stanowczo sprzeciwiła się ograniczaniu liczby godzin zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Według niej żadne z tych zajęć nie powinny być redukowane, szczególnie w odniesieniu do dzieci, które ich realnie potrzebują.

W piśmie z 15 grudnia podkreślono również, że ograniczony dostęp dzieci do zajęć rewalidacyjnych jest obecnie przedmiotem wielu spraw indywidualnych rozpatrywanych przez Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy