Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich brakuje jednolitych kryteriów przyznawania uczniowi punktów za udział w wolontariacie na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej. Tymczasem liczba punktów na świadectwie może mieć wpływ na dalszą edukację ucznia. RPO wystąpił w tej sprawie do minister edukacji.
Liczba punktów na świadectwie może mieć wpływ na dalszą edukację ucznia. Dlatego też kryterium punktowania za wolontariat uczniów powinno być jednolite dla wszystkich szkół. Jednak dotychczasowa praktyka w tym zakresie może budzić zastrzeżenia.
W przypadku przeliczania na punkty kryterium za osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej (w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu) przyznaje się 3 punkty. Przepisy nie precyzują jednak ile czasu uczeń powinien poświęcić na działalność w wolontariacie, aby spełnić ten warunek.
Statut szkoły powinien zawierać informacje o sposobie organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu. Treść zapisów zależy od decyzji dyrektora szkoły, samorządu uczniowskiego, nauczycieli oraz innych osób bezpośrednio zaangażowanych w wolontariat w danej szkole. W związku z tym możliwe są duże różnice w podejściu szkół do tej formy aktywności uczniów.
Poszczególne samorządy podejmują działania w celu ujednolicania kryteriów przyznawania wpisu za udział w wolontariacie na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej. W 2023 r. w Warszawie, po konsultacjach z dyrektorami szkół, opracowano założenia i dokumenty związane z wolontariatem szkolnym, w tym wspólne kryteria. Ustalono wówczas, że warunkiem przyznawania wpisu na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej jest systematyczna praca w ramach wolontariatu lub praca na rzecz środowiska szkolnego czy lokalnego w wymiarze co najmniej 50 godzin podczas nauki w szkole podstawowej.
Godziny sumują się z poszczególnych lat działalności, przy czym przyjmuje się minimum 10 godzin w trakcie jednego roku szkolnego. Czas zaangażowania w wolontariat powinien trwać nie mniej niż dwa lata szkolne. Godziny wolontariatu realizowanego poza szkołą, udokumentowane odpowiednim zaświadczeniem, sumują się z wolontariatem w szkole.
To ustawa Prawo oświatowe reguluje postępowanie rekrutacyjne do szkół. Przewiduje ono delegację ustawową dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do określenia rozporządzeniem m.in. sposobu przeliczania na punkty kryteriów z ustawy, przy uwzględnieniu konieczności zapewnienia przyjmowania kandydatów do wybranych szkół na równych i przejrzystych zasadach oceny ich wiedzy, umiejętności i osiągnięć.