Wprowadzanie do szkół nowoczesnych technologii trwa od wielu lat. Postępuje rozwój cyfryzacji, który obejmuje nie tylko uczniów, ale też nauczycieli. Pojawiają się więc postulaty dotyczące wprowadzenia możliwości zdalnego uczestnictwa w zebraniach rad pedagogicznych. Taki model funkcjonował już w czasie pandemii. Czy wyciągnięto wnioski z tego okresu? Poznaj odpowiedź MEN na interpelację w tej sprawie.
Do ministra edukacji wpłynęła interpelacja w sprawie możliwości zdalnego uczestnictwa w zebraniach rad pedagogicznych, w której zadano następujące pytania:
Czy ministerstwo dysponuje danymi pozwalającymi ocenić funkcjonalność zdalnych rad pedagogicznych z czasów pandemii? Czy z tamtego okresu wynikają wnioski wskazujące na problemy ze stosowaniem takiego rozwiązania?
Czy ministerstwo rozważa wprowadzenie przepisów umożliwiających zdalne uczestnictwo w zebraniach rad pedagogicznych? Jeśli tak – kiedy i w jakiej formie może to nastąpić? Jeśli nie – dlaczego?
Jakie inne działania ministerstwo podejmuje, by ułatwić funkcjonowanie szkół od strony administracyjnej?
Zgodnie z art. 73 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Oznacza to, że rada ma status podmiotowy, a jej członkowie są uprawnieni do suwerennego regulowania swojej bieżącej organizacji pracy (w zakresie, który nie został uregulowany w przepisach prawa).
Zdaniem MEN (o czym czytamy w odpowiedzi na interpelacje): „należy uznać, że w granicach tak opisanego upoważnienia ustawowego znajduje się również co do zasady prawo do określania sposobu współdziałania w warunkach komunikacji elektronicznej”. Co ważne, stwierdzenie to nie ma jednak charakteru uprawnienia bezwarunkowego.
Zanim rada pedagogiczna zdecyduje się na ewentualne wprowadzenie możliwości zdalnych zebrań (i zapisanie tego w regulaminie), konieczne są analizy i spełnienie pewnych warunków. Co należy uwzględnić? Należy zwrócić uwagę na:
analizę kompetencji i uprawnień konkretnej szkoły, rady pedagogicznej i zakresu spraw, jakie będą na danym zebraniu rozpatrywane;
ustalenie, jakie możliwości techniczne pozostają w dyspozycji rady pedagogicznej dla prowadzenia procesu komunikacji. Rada musi również uwzględnić, że w zakresie sposobu i trybu przetwarzania danych jest związana również przepisami ustawy o ochronie danych osobowych.
Podejmując decyzję o wprowadzeniu możliwości zebrań zdalnych czy hybrydowych niezwykle istotna jest analiza czy rada dysponuje warunkami technicznymi:
pozwalającymi na bezpieczne komunikowanie się za pośrednictwem powszechnie dostępnych środków komunikacji elektronicznej,
zapewniającymi bezpieczeństwo komunikacji i przetwarzanych danych.
W odpowiedzi MEN na interpelację czytamy co zrobić jeżeli nie ma pewności, że powyższe warunki zostaną spełnione – „możliwe jest rozważanie innych rozwiązań np. wyodrębnienia obszarów aktywności rady pedagogicznej i przypadków, które mogą być podejmowane na posiedzeniu zdalnym bez konieczności zapewniania warunków szczególnych”.
Zdaniem MEN: „każda interwencja normatywna, ingerująca w te uprawnienia, musiałaby być słusznie oceniana jako większe lub mniejsze ograniczenie już przekazanego władztwa kluczowemu organowi szkoły”.