Powrót zdalnego nauczania. Resort edukacji o ograniczeniu stacjonarnych zajęć

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 25 stycznia 2022
Powrót zdalnego nauczania. Resort edukacji o ograniczeniu stacjonarnych zajęć

Od czwartku 27 stycznia 2022 r. w szkołach będą prowadzone zdalne lekcje. Zapadła decyzja o wprowadzeniu zdalnego nauczania do końca lutego. Stacjonarnie nadal będą uczyły się dzieci z przedszkoli oraz klas I-IV szkół podstawowych.

Minister Edukacji i Nauki po przeanalizowaniu danych dotyczących liczby zachorowań na COVID-19, postanowił o wprowadzeniu zdalnej nauki we wszystkich typach szkół.

Zdalne nauczanie nie dotyczy:

  • przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i innych form wychowania przedszkolnego,
  • klas I-IV w szkołach podstawowych.

Szkoły będą pracowały zdalnie do końca ferii zimowych, czyli do 27 lutego 2022 r.

Uczniowie z niepełnosprawnościami mogą uczyć się w szkole

Uczniowie, którzy ze względu na rodzaj niepełnosprawności nie mogą realizować zajęć w miejscu zamieszkania – dyrektor musi zorganizować zajęcia:

  • stacjonarne na terenie szkoły lub
  • zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – w budynku szkoły.

Co ze szkołami specjalnymi i praktyczną nauką zawodu od 27 stycznia 2022 r.?

W specjalnych szkołach podstawowych i specjalnych szkołach ponadpodstawowych, w tym funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, zajęcia można prowadzić stacjonarnie. Ostateczną decyzję o przejściu na nauczanie zdalne podejmą dyrektorzy tych szkół i placówek.

Bez zmian w organizacji pracy będą funkcjonowały:

  • młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
  • młodzieżowe ośrodki socjoterapii,
  • ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze,
  • specjalne ośrodki wychowawcze,
  • poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

Wynika to z konieczności zagwarantowania ciągłości realizacji:

  • zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  • kształcenia specjalnego, w tym realizacji zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych,
  • zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Utrzymana zostanie również praktyczna nauka zawodu.

Zajęcia praktyczne będą odbywać się w wybranych dniach tygodnia, a wymiar tych zajęć nie może przekroczyć 16 godzin tygodniowo.

Możliwe jest także odbywanie stacjonarnie praktyk zawodowych w miejscu ich prowadzenia. W trosce o bezpieczeństwo zachowano jednak również możliwość zrealizowania praktyk w innych formach.

Zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu można prowadzić stacjonarnie, pod warunkiem, że w podmiotach, w których się odbywają nie występują zdarzenia zagrażające zdrowiu uczniów.

Uczniowie wszystkich klas branżowych szkół I stopnia, będący młodocianymi pracownikami, będą realizowali zajęcia praktyczne u pracodawców w pełnym wymiarze godzin, o ile u pracodawcy nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu młodocianego pracownika.

Konsultacja dla uczniów ostatnich klas odbędą się w szkołach

Uczniowie ostatnich klas mogą uczęszczać na konsultacje (indywidualne lub grupowe) organizowane w siedzibie szkoły. Z tej możliwości mogą skorzystać uczniowie klas:

  • VIII szkół podstawowych,
  • maturalnych,
  • programowo najwyższych w szkołach artystycznych,
  • którzy będą przystępowali do egzaminu zawodowego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
Co ważne, w ramach konsultacji, dyrektor szkoły może zorganizować w szkole testy sprawdzające poziom przygotowania  do egzaminu ósmoklasisty lub egzaminu maturalnego.

Kiedy rozporządzenie w sprawie zajęć stacjonarnych?

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 zostało już opublikowane na stronie internetowej MEiN i skierowane do opublikowania w Dzienniku Ustaw.

Więcej szczegółów już wkrótce na łamach portalu ePedagogika.pl.

Czy od 27 stycznia 2022 r. będzie dodatkowy zasiłek opiekuńczy dla rodziców?

W chwili obecnej nie mamy informacji na temat przyznania rodzicom dodatkowego zasiłku opiekuńczego w związku z powrotem zdalnego nauczania. Trzeba natomiast zauważyć, że poprzednio, tj. w okresie grudzień 2021 - styczeń 2022 r. zasiłek ten przysługiwał w związku z wprowadzeniem nauki zdalnej w szkołach podstawowych i średnich przysługuje rodzicom lub opiekunom dzieci (osób z niepełnosprawnością) w wieku:

  • do 8 lat,
  • do 16 lat, które mają orzeczenie o niepełnosprawności,
  • do 18 lat, które mają orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
  • do 24 lat, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Dlaczego podjęto decyzję o powrocie do zdalnej nauki?

Główny Inspektor Sanitarny poinformował, że wtorkowa decyzja o zamknięciu szkół wynika z coraz trudniejszej sytuacji epidemiologicznej. Zwrócił uwagę, że notowane poziomy zakażeń wzrastają cyklicznie. Z kolei nagły wzrost ognisk zakażeń zagraża bezpieczeństwu nauczycieli, uczniów i rodziców, nie sprzyja także zachowaniu wydolności ochrony zdrowia. Obecnie prognozuje się, że szczyt zakażeń nastąpi w połowie lutego. Z tego względu planuje się, że uczniowie wrócą do szkół dopiero w marcu 2022.

Przeczytaj również:

Informacja o liczbie potwierdzonych przypadków zakażenia koronawirusem

Opracowanie własne na podstawie danych udostępnianych przez Ministerstwo Zdrowia

Marta Wysocka
Dodano: 25 stycznia 2022

Autor: Marta Wysocka

Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy